Sunday, February 20, 2011

KEK LAPIS MASAM MANIS..Melapis je la kejenyer...


Haa..nie adalah salah satu kek peberet nak-nak time raye nanti ..nak buat nyer agak rumit sket al maklumlah kan..aku nie memang xberapa suke wat benda yang rumit-rumit sebab aku nie bukanlah seorang yang tekun dan 'sabar' hehehe..nak wat kek yang lapis-lapis nie memang lama dan membosankan tapi hasilnye..emmmm hukhuk...
berbalik citer tentang kek nie plak..kek nie ade pelbagai versi..kukus boleh..nak bakar pon boley..terpulang la pada mereka yang rajin...dalam dok semak resepi nie dr blog ke blog aku tengok ade yang buat pakai tepung gandum dan ade yg wat pakai tepung biskut( biskut yg di blend hancur).. bagi aku la.. aku suke yang pakai tepung biskut sebab rase dia laen sket...dari segi tekstur kek bakar dan kukus of coz la ade beza kan...nk citer xpandai so jom lah kita wat dua-dua cara...


psssttt resepi nie amek dr mak mentua so tak taulah sumber asalnya dari mana so kalau ade tersama memana tu secara kebetulan la agaknyer... hehehe

BAHAN-BAHAN:

1 buku buttercup
5 biji telur
1 cwn gula halus
2 cwn tepung biskut
1st krim of tartar
1/3 cwn susu pekat
kepingan hwa flakes secukupnya

CARA:
  1. pukul mentega+gula sampai kembang
  2. masukkan telur satu persatu dan putar lagi
  3. masukkan susu+ tepung biskut+krim of tartar
  4. bahagikan kepada warna kegemaran
  5. kukus selapis-selapis dengan setiap lapis di letakkan hwa flakes
  6. lapisan terakhir biar kukus lama sket







No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi