Tuesday, February 14, 2012

KEK PELANGI kasih.....

hari ahad itu hari ada buat makan-makan sket kat umah MIL...saje je la sebab bufday Auni ari tu xsempat nak buat...kebetulan Mak ngah dia dan semualah ada... tu yg buat kek jugak tu...konon nak sambut sekali dengan mak su dia 19hb nanti tapi xpelah....buat awal...nanti buat lagi...beza mak su ngan Auni nie 19 hari je....masa aku ngandung ari tu sekali dengan MIL aku heheheh...rezeki kan...kurangnya Auni ada kawan...

aku ingat nak buat kek coklat indulgence tapi bahan xcukup so buat je la kek nie...adik ipar aku pon suh buat kek nie...memang leceh tapi hasilnya cantik...aku suka hehehe
buat kek nie lceh sebab banyak lapisan...aku buat 7 sebab pelangi kan ade 7 kaler...memang cantik sangat...nak makan pon sayang...apapon n3 sebelom nie aku da penah buat tapi aku pakai fresh cream sebagai topping...


cantiknyer kaler....
aku sapu dengan buttercream je...ahad xde kedai bukak jual fresh cream atau cream cheese...layan je lakan...

baru pas kuar oven...jenuh nak tunggu satu persatu...huhu

oklah kat sini aku dah letak resepinye so sila la cuba ye....utk resepi nie aku telah menderhaka sket....tang telur tu aku letak dua2 kuning dan putih sebab aku rasa sayang nak buang yg kuning tu kan....so aku amek la sume....jadilah macam kek butter bese tu....sedap jugak...


RAINBOW CAKE
BAHAN-BAHAN

3 cawan(340g) tepung gandum --diayak
4 sudu kecil baking powder --diayak
1 cawan(180g) salted butter--kalau pakai unsalted butter kena bubuh garam sikit
2 cawan(400g) gula
5 biji putih telur gred A--suhu bilik ~ aku guna semua telur xde buang2 :)
2 sudu kecil esen vanilla
1/2 cawan susu segar--1 kotak kecik tu
warna yang disukai

CARA:
1. Ayak tepung bersama baking powder dan ketepikan.
2. Leserkan loyang 8” inci dengan butter dan alas bahagian bawah loyang dengan kertas minyak,sapukan juga butter di atas kertas dan ketepikan.
3. Pukul butter dan gula hingga kembang. Masukkan telur dan pukul lagi hingga adunan pekat. Masukkan pula esen vanilla dan pukul lagi hingga sebati.
4. Masukkan tepung tadi berselang seli dengan susu segar. Kacau adunan menggunakan senduk. Mulakan dengan tepung….di akhiri dengan susu. Pastikan semua bergaul rata.
5. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian… bahagikan kepada 6 atau 7 bahagian dan setiap 1 bahagian ditimbang.
6. Letakkan pewarna pada setiap bahagian mengikot warna pilihan anda.
7. Masukkan satu adunan dulu kedalam loyang yg dah dileser kertas minyak tadi dan ratakan. Bakar pada suhu 170c selama 10-15 minit atau hingga masak bergantung kepada oven masing2. Masak satu persatu hingga abis.
8. Setelah siap bakar di kluarkan dan biar ianya sejuk diatas redai sepenuhnya.
9. Setelah semua siap dibakar bole disatukan selapis2 dan disapu cream pada setiap lapisan. Hias mengikot cita rasa anda.

http://zaazu.com

6 comments:

  1. Cantik kek nya, dah lama mau buat cake ini tapi masih malas..hehe

    ReplyDelete
  2. wah cantiknya...penuh sabar yer buat kek ni..tak penah buat lagi sebab kurang sabar hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya kek nie kan kek bese aje cuma sebab dia berlapis2....memang perlu sabar sebab lama nak kena tunggu utk 7 lapisan tu...hihi

      Delete
  3. boleh campur kuning telur sekali ek...

    ReplyDelete
  4. bila dah dapat recepi rasa tak sabar nak buat bagi anak makan
    tq ya..

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi