Friday, March 9, 2012

IKAN TALAPIA masak merah...

waaa lamanye dapur nie xberasap...huhu memang betul-betul sibuk memandangkan sekarang kan musim peperiksan..pas tu dengan macam-macam aktiviti lagi....kadangtu ade masak tapi ala kadar je...apapun aktiviti mem'baking' dan meroti tetap terus jalan....

ini adalah ikan talapia sangkar yang memang banyak kat sekitar Temerloh nie...ari tu aku lek kampung teringin sangat nak makan so aku suh la makcik aku tu masak...memang best giler....ikan nie bagi aku hanya sedap goreng macam tu jek...atau di masak merah cam nie...ataupun di bakar cicah ngan air asam....kalau masak cara lain sedap juga tapi aku xberapa nak makan....kat sini ada juga orang masak asam pedas dan gulai lemak cili api pakai ikan nie tapi aku serius memang xpenah buat sebab lebey suka goreng aje...

harga sekilo ikan nie kat sini dalam RM 14 -15 mahal jugak la dan ikan nie bukan selalu ade...sape yang dok sekitar sini tahu la harga ikan sangkar nie camana...makin hari makin mahal...kalau ikan original tu lagi la mahalnyer..kalau ikan patin buah ori seketul yang siap di masak RM 40...actually rasa ikan yg original ngan ikan sangkar tu jauh bezanya sebab tu harga dia xingat so sesape yg xpenah dtg sini klu nak makan tu tanya la harga dulu....kang masuk lagi dalam paper kata harga melampau2...hakikatnya harga ikan tu memang macam tu...dah kalau satu bas datang dok ngadap mau beribu ringgit kena bayar kan...pikir logik da la kalau seketul RM 40++

hehehe bukan ape kesian tengok org luar dtg terkejut dengan harga ikan yg mahal....aku sebagai org Temerloh bukanlah nak menangkan peniaga2 di sini cuma ikan yang original tu yang belum di masak pon dah dekat beratus ringgit harganya sekilo....orang yang suka dan tahu menikmati ikan original nie memang x kisah dengan harganya...jujurnya aku sendiri pon xpenah menikmati ikan original dekat kedai..mahal sangat!! hanya penah makan yg ditangkap sendiri je...dinafikan ade juga peniaga yg menipu kata yang ori padahal yg sangkar aje...emmm ntahlah kan....

adey panjang pulak aku ngarut nie....oklah ye layan aje gambar ikan nie....papon try la sedap nie....
cubit sket sebab geram tengok ikan nie..hehe
masak merah yang simple..

BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan talapia merah ~ basuh bersih dan potong 2
1 biji bawang merah ~ tumbuk
1 biji bawang besar ~ potong bulat
2 ulas bawang putih ~ tumbuk
1/2 inci halia ~ hiris xletakpon xpe
2 sb cili kisar
1st garam
2 st gula
2 sb sos sili
serbuk kunyit

CARA:
  1. perap ikan dengan garam dan serbuk kunyit kemudian goreng sehingga masak
  2. tumis halia hingga garing baru masukkan bawang kisar
  3. bila bawang da garing masukkan cili kisar dan goreng sampai pecah minyak
  4. masukkan garam + gula + sos....
  5. masukkan ikan dan bawang hiris jika suka kemudian gaul sebati...
  6. sedia dihidang...

http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi