Monday, January 13, 2014

PAJERI TERUNG idaman


Tetiba rajin nk masak yang berkemak2 ni kan....hihi actually kat sini susah nk cari kelapa...kalau adapon santan dah siap...klu nk berkerisik tu payah sket la..beli kerisik ready made xsedap sebab kebanyakkan yg jumpe sume letak minyak je atas dia..bukan originally kuar minyak...huhu

Pajeri terung ni kesukaan hubby dan aku jugak...kalau pajeri nenas agak kurang....so far baru 2x buat....kali ni menjadi dengan jayanya...sedap..cukup rasa masam...masin..manis....aishhh senang ckp aku tambah 3x ok....pajeri terung lawan dengan sambal tumbuk limau....ikan pekasam goreng..emmm mmg xtoley da....hancusss diet..hihi

Kuah belum isi kerisik lagi ni...

Terung goreng sampai lembut cam ni

Dah siap pajeriku...
Ingatkn susah la nk buat menda alah ni sebab nk bersantan bagai tp actually senang je..klu free weekend ley la masak untuk lunch....

Oklah resepi ni aku google je....resepi mudah..tp xikut 100%...ikut apa yg ada di rumah..resepi hasil ilham dari azie kicthen...derhaka sket...aku xisi udang hidup...n yg bawang2 hiris aku blend je sume....rasa maintain sedap....apapon terpulang pada selera masing2....nk tengok resepi n cara memasak cara lain silalah ke blog beliau disini ok...

BAHAN-BAHAN:
4 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 biji bawang besar*~aku tambah
1inci halia*
Rempah 4 sekawan~aku isi 3 sekawan je
4sb cili kering kisar
3sb rempah kari daging
4 biji terung sederhana besar ~potong dua n belah jgn putus
2sb gula melaka
1sb gula pasir~ley kurangkan klu dah manis
1sb air asam jawa
1st garam
1 1/2 cawan santan pekat
1sb udang kering*
4sb kerisik

CARA:

  1. goreng terung dalam minyak sedikit hingga terung layu
  2. Tumis bahan bertanda* dan rempah 4 sekawan hingga garing..aku just guna bunga lawang...kayu manis n cengkih
  3. cili kering gaul dengan rempah kari hingga jadi pes kemudian masukkan ke dalam tumisan bawang..goreng hingga pecah minyak
  4. Masukkan air asam jawa...
  5. Masukkan santan pekat dan kacau hingga kuah pekat..bila dah nak mendidih masukkan gula n garam...kacau hingga kuah agak pekat
  6. Akhir sekali masukkan kerisik dan biar mereneh sekejap hingga minyak keluar....
  7. Da siap ley makan..yummy







No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi