Monday, December 5, 2011

ALUNAN KASIH...SEMOGA KASIH BERTAUT...

sumber:-Mastura Yasak KR


sebenarnya dah lama gambar kek nie...saja nak upload kasi menaikkan semangat diri supaya pas nie ley hasilkan kek yg menarik...ntahlah mana yg silap 2nd try pon xberapa nak menjadi sangat...rasa dah ok cuma rupa dia tu aje yg kureng gitu..huhuhu malu dengan orang yang dah berjaya hasilkan kek nie yg cantik...

Alahai kek alunan nie..sungguh xcantik betul alunannyer kan..macam kawah gunung berapi pon ader gak...nie lah yang aku cakap yang aku nie xberseni...kenapa orang lain buat cantik je kejadiannyer huhu xpe try again...again n again....

Xperlah next time nak cuba lagi harap-harap menjadi..aku nie bukan ley selalu membuat kek nie sebab xde sape yg nak makan..xnak lah membazir..yg ade kat umah nie hubby ngan si Auni tu jek..banyak mana sangat la kan...t aku buat time sekolah ley bawak bagi member rasa...hahaha kalau xsedap terpaksalah sendiri jek yg makan...

kat bawah nie aku letak semula resepi yg aku ambil dari KR so nak cuba ley cuba...lagipon aku tengok sekarang dah bermacam versi kek alunan kasih nie telah dihasilkan...sangat-sangatlah kreatif dan menarik...



BAHAN-BAHAN:-

5 biji telor
1 1/2 cwm planta * aku guna 1 cwn buttercup jek..
2 1/2 cwn tepung gandum * aku guna 2 cwn
2 cwn gula halus* aku kurangkan kepada 1 cwn sahaja
1 st baking powder
1st soda bikarbonat* resepi asal x letak
1/2 cwn susu cair* aku guna 1 cwn
1st esen vanilla
perasa dan pewarna secukupnya
serbuk koko

cara:-
  1. pukul marjerin dengan gula sehingga kembang
  2. masukkan telur satu persatu
  3. masukkan tepun selang seli dengan air sehingga habis sambil pukul
  4. masuukan esen vanila
  5. bahagikan kepada beberapa warna, aku buat 2 warna jek dan boley isi sebarang perasa ikut suka
  6. gliskan loyang dengan mentega + tepung..masukkan lapisan pertama dan ayak nipis-nipis serbuk koko di permukaan lapisan pertama tersebut...
  7. kemudian letak pula lapisan kedua dan ayak sekali lagi serbuk koko..buat sehinnga adunan habis..
  8. bakar 45 minit atau sehingga masak ikut oven masing-masing 160c

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi