CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Rabu, 7 Disember 2011

GULAI kari AYAM pencen...

ingat nak makan ayam...pergilah tanya kat pasar dah abes...cepat tol abes ayam sekarang nie..ikan apatah lagi...musim-musim banjir nie ikan mahal sangat dah tu xberapa nak cantik..yg tinggal hanya ayam pencen nie aje..nak xnak beli ajelah....dalam hati buat rendang ker..masak lemak ke..wat kari ke...sedap jugak...

ayam pencen nie sebenarnya sedap jugak tapi liat sangat..nak masak pon leceh sebab nak kena rebus dulu bagi dagingnya empuk dan lembut sket..kalau x.. nanti ade yang tercabut gigi plak kan..hehehe.. aku nie buat gulai kari jek...sekali sekala..lagipon kelapa susah jugak nak cari sekarang nie..macam-macam kan..kalau ade tanam sendiri alangkah bagusnya..huhu
nielah gulai...sebenarnya kalau nak diikutkan orang panggil masak kari tapi aku panggil gulai bagi semua masakan yang berasaskan santan..yg berlemak-lemak nie la...xkisahlah apapun kan yg penting asasnya adalah sama je...cuma ia jadi berlainan bila berada di tempat atau negeri yang tertentu...mengikut cara dan budaya setempat....

oklah kalau nak tengok resepi boleh je lihat di bawah tapi kalau sesape yg memang terer masak kari tu...ley jek buat asalkan ayam pencen ie direbus dahulu...rebus lama jugak la..dalam 1/2 jam...kalau rebus guna air kelapa pon lagi baik cepat cket empuk...xpun letak pucuk betik...itu petua orang tua-tua..aku xbuat pon... hehehe


BAHAN-BAHAN :
1/2 ekor ayam pencen
kentang di belah 4
tomato jika suka
rempah 4 sekawan
2 biji bawang merah yg dihiris
1 biji bawang putih hiris
1/2 inci halia yg dihiris halus
lada besar dibelah tengah
2 sudu besar cili kering kisar
3-4 sudu besar serbuk kari
2 cawan santan cair
1 cawan pati santan pekat
daun kari

CARA-CARA:
  1. rebus ayam pencen yg telah dibersihkan didalam periuk selama 1/2 jam atau sehingga empuk
  2. tumis bawang merah+bawang putih+halia+4 sekawan +daun kari hingga wangi
  3. bancuhkan cili kering bersama serbuk kari dan tumiskan sehingga pecah minyak
  4. masukkan ayam pencen tadi dan gaul sebati
  5. masukkan santan cair dan biarkan ianya mendidih...
  6. masukkan santan pekat + kentang + tomato dan kacau sekali sekala
  7. perasakan dengan garam...kacau sehingga masak dan kentang empuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi