Saturday, December 10, 2011

KEK BATIK lapis....

nie la hasil yg telah siap dilapis...

xdelah cantik sangat tapi mewah dengan coklat...


aku cuba la buat kek batik nie dengan cara melapis...cantik jugak la cuma aku wat xtebal sangat lapisannya...loyang yg aku guna terlalu besar la pulak tapi oklah... bukan apa tengok kat blog org lain buat cantik je kejadiannye so aku rasa aku pon nak try...

kekn ie yg paling senang utk dibuat tapi senang-senang pon masih ada juga yg fail nak buat kek nie..(aku la tu..hehehe) banyak variasi resepi yang aku jumpa dan kali nie aku buat salah satu daripada variasi tu..aku letak nestum so rasa kek nie ade lain sket la...bagi yg suka ok je..kalau xletak pon xper..terpulang pd citarasa..aku rasa laen kali aku nak tabur kacang badam la pulak didalam adunan nie..musti bestt giler kan... ;P

well inilah hasilnya...xpe next time ley try lagi tapi yg aku buat nie tersangat la manisnya....terlebih gula kot..aku buat kali nie xpakai susu pekat tapi pkai susu cair...kalau rasa berminat nak tengok resepi ley rujuk di bawah

BAHAN-BAHAN:

1/2 Tin susu cair
1/2 cawan butter
5 sudu besar milo
5 sudu besar nestum--optional
4 sudu besar serbuk koko
100gm coklat masakan -- kalau xnak isi pon xper tapi lebihkan serbuk koko
3 sudu besar gula halus -- kalau guna susu pekat xpayah isi gula
1 biji telur -- xisi pon xper

CARA:
  1. cairkan mentega
  2. tambahkan coklat masakan dan bahan lain sedikit demi sedikit
  3. kacau sehingga pekat
  4. alas loyang dengan plastik agar senang nk keluarkan nanti
  5. tuang dlm loyang kemudian susun biskut merry ikut suka nak buat camana
  6. tuang lagi adunan coklat nie dan buat la hingga habis
  7. simpan dalam peti sehinnga keras baru lah dipotong

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi