Sunday, December 4, 2011

'MEROTI' LAGI...serlahkan bakat yang terpendam ;)

sumber:blog cendana kasih
resepi asal boleh rujuk disini ok..


sebelum nie aku memang selalu buat roti untuk dijual di sekolah dan alhamdulillah menjadi..resepi aku ikut dari blog Mat Gebu...beberapa hari lepas aku telah melawat ke blog Cendana Kasih dan aku tengok resepi roti yang dia buat menarik jek...so kali nie aku buat mengikut resepi tersebut khas untuk makan-makan jek....

nie aku isi blueberry filling..sedap tapi terbanyak sangat isi blueberry jadi terkeluar plak intinya...boleh pelbagaikan inti yang disukai seperti inti kacang merah, kelapa, kaya dan macam-macam lah...aku saje je nak test buat rupa roti cam tu...cantikk gak.. yang lain-lain aku just letak sosej yang telah dicelur jek...ingat nak letak sayur campur tapi xde stok kat rumah..tu yg buat kosong je...kalau isi sos +mayonis pon sedap...atau letak cheese ker....ikut suka kita kan..

inilah rupa roti yang telah aku buat...maaflah ye memang lah xmenarik sangat sebab aku nie xpandai nk gulung atau nak membentuk supaya nampak menarik...1st time mencuba just cam gini jek yang dapat di buat...xper next time cuba utk improve kan lagi kemahiran...
pepun roti nie sangat sedap....cuma cam biasalah aku xguna dry yeast sebab aku suka guna yis basah...cepat naik...utk kilatkan aku just sapu telur jek..pas nie nk cuba pelbagaikan lagi roti nie..buat makan petang-petang memang menarik...
kalau nk tengok resepi asal ley la rujuk link yg telah aku letakkan di atas dan kat sini pon aku paste kan resepinya supaya senang utk dirujuk...jom lah cuba...

BAHAN-BAHAN:

140ml air
20gm telur
250gm tepung roti
20gm gula
1/2 st garam
25gm mentega
3st yis
8gm susu tepung
1st bread improver
1st bread softnener

CARA:
  1. masukkan semua bahan ke dalam mangkuk adunan kecuali mentega dan air
  2. mixerkan perlahan sambil masukkan air sedikit demi sedikit.
  3. bila dah menjadi doh masukkan mentega dan uli lagi sehingga doh menjadi licin dan kental...
  4. perapkan doh 45 minit sehingga doh naik 2x ganda
  5. keluarkan dan tumbuk buang angin yang ada dalam adunan tersebut...
  6. bentukkan mengikut suka kemudian biarkan doh mengembangdan sapu telur dipermukaan roti sebelum dibakar lebih kurang 20 minit 170 c sehingga masak




No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi