Sunday, December 4, 2011

TEMPE GORENG SAMBAL....makanan orang Jawa

aku suka betul makan tempe goreng cam gini..kalau bulan puasa wat sahur mau tambah 2 pinggan nasik nie...bese kalau dok asrama memang bawak mende alah nie sebagai bekal sebabnye ia boleh tahan lama kalau letak dalam balang kedap udara tu...makan ngan nasik putih pon jalan...


kali nie aku buat kurang power sebab cili kering kurang so warnanye xberapa nak cantik dan rasa pon hingga terasa jek pedasnye tu...xper laen kali aku cuba lagi...beselah kan bab masak memasak nie walau dah banyak kali buat kadang-kadang still xjadi jugak...even orang tu adalah chef terkenal..heheh jangan mare tapi itulah hakikat kita sebagai manusia yang tak pernah sempurna...
kalau mak mentua aku yg buat siap ade kentang dan kacang lagi..aku nie nak cepat so ikan bilis aje la yg ade...
BAHAN-BAHAN:

tempe dipotong nipis
2sb cili kering
2 biji bawang merah kisar
garam+gula
air sedikit jika perlu
serbuk perasa jika suka
ikan bilis dibelah empat -- goreng dahulu sehingga garing
kentang dihiris nipis -- gaulkan dengan garam dan toskan airnya sebelum digoreng
kacang tanah digoreng dahulu

CARA-CARA:
  1. tumis bawang kisar sehingga garing
  2. masukkan cili kering dan masak sampai pecah minyak
  3. masukkan air sedikit dan perasakan dengan garam+gula biarkan hingga agak pekat
  4. masukkan tempe yg telah di goreng dan gaul sebentar diikuti dengan ikan bilis, kacang tanah dan akhir sekali kentang yang telah digoreng
  5. gaul sehingga rata dan sedia untuk di makan....

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi