Thursday, December 22, 2011

SAMBAL LIMAU ikan bilis...

jarang dapat buat sambal bila nak makan tengahari sebab nak cepat dan menu yg ada pon ringkas-ringkas jek...so sesekali dapat buat memang best gilerrr...dulu-dulu selalu makan sejak dah kawen nie krang sket sebab hubby pon xmakan sangat...

nie la dia sambal limau...bahan dia simple jek...garam + lada + jus limau + ikan bilis...semua tu tumbuk kecuali jus limau....bila da siap baru isi jus limau...letak banyak lagi best..tambah kicap cicah dengan jantung pisang atau timun...perhhh memang menyengat...

hehehe aku nie memang citarasa kampung sket...suka sangat kalau masakan yg tradisional yg memang jarang nak jumpa...pernah makan tak jantung pisang goreng cili padi? sedap tau..t ade masa ley buat..ri tu aku makan kat umah nenek mertua aku..memang sedap sangat sampai teringat-ingat...aku makan ngan nasik putih jek...
ini jantung pisang hutan yang hubby aku amek kt tempat dia kerja...jantung pisang hutan lagi sedap berbanding jantung pisang biasa...buah dia pon kecik-kecik jek...kalau 4 biji tu sekali hadap je la...jantung pisang hutan nie xpayah rebus lama-lama sangat sebab kalau lembik sangat xsedap...biar masa makan tu rangup-rangup gitu...
kalau xde jantung pisang...timun pon sodap...hehehe pepun layan tau makan ulam dan sambal nie...walaupon pedas tapi terangkat!!!

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi