Thursday, December 22, 2011

KUIH KERIA a.k.a keledek goreng


kuih nie aku buat kelmarin..baru ari nie sempat nak upload sebab 2-3 hari nie sibuk sket..beselah...result PMR yg nak kuar la...dengan nak tandatangan opsyen SBPA tu la...xley bernafas rasa....

sebenarnya nak ngabiskan stok keledek ungu yang aku beli di Cameron...hehehe da lama so takot xelok...xtau nak buat apa so inilah hasilnya..tu pun ade sebungkus lagi..xtau la tu bile akan dikorbankan...cadang hati nak buat pengat tapi sekarang kan susah nak dapat kelapa so hasrat tu terpaksa la dipendamkan..huhu sedey...

pepun dah 2x aku buat kuih keria nie menggunakan keledek ungu dari Cameron nie..xberapa nak sedap sangat la..keledek nie bagi aku seswaii utk buat pengat ker...campur dalam bubur ke...tu pendapat aku mungkin aku yang buat xsedap tapi salahkan keledek plak kan...ntahlah..tekak aku kata xseswai tapi sebenarnya ok je...habis je sepinggan kuih tu aku buat...xsempat sejuk pon...
aku buat kecik-kecik je sebab senang nak masuk mulut...dah tu disalut dgn gula mana la anak aku tak suka...benda yg manis nie laju je dia makan...

BAHAN-BAHAN:

1 paket keledek ungu-- dalam 5-6 ketul jugak la
1/3 cawan gula
2 sudu tepung gandum

CARA:
  1. rebus keledek bagi empuk kemudian buang kulit dan lenyek bersama 2 sudu gula
  2. tambahkan tepung dan bentukkan bulat macam donut tu
  3. goreng dalam minyak panas hingga masak
UTK SIRA:
  1. masukkan dalam 2 sudu air kedalam kuali
  2. tambahkan gula yg selebihnya tadi dan biarkan sampai berbuih-buih dan gula hancur
  3. masukkan keledek yg telah di goreng tadi
  4. kacau tanpa henti sehingga gula keras dan bersalut diseluruh keledek tadi
  5. sedia utk dihidang dan dimakan...

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi