Monday, January 30, 2012

PENGORBANAN SEORANG GURU....

oklah hari nie nak buat selingan sket...xnak citer pasal resepi tapi nak citer pasal kerjaya aku sekarang nie...
sebenarnya aku nie bukanlah nak merungut atau nak mengata atau nak salahkan sesape...sekadar nak berkongsi dan memperlihatkan gambaran tugas yang terpaksa kami sebagai cekgu kena pikul pada zaman la nie...dulu-dulu tugas cekgu-cekgu nie xdelah berat sangat...pelajar pon ok sket tapi zaman sekarang...ya Allah susah nak citer kecuali sape yg mengalaminya....orang luar memang boley cakap macam-macam sebab depa dok tengok secara luaran..secara dalaman diorang xmerasainya.....

orang dok canang yang cekgu nie keje senang..banyak kelebihan..gaji naik sokmo..cuti banyak...cuti pon gaji jalan tapi disebalik kata-kata tu semua diorang tau ke tak bahawa susahnya nak jadikan anak orang nie orang...diorang tau ke tak bahawa tugas cekgu kat sekolah tu bukan semata-mata nak kena mengajar je...kerja-kerja perkeranian...kerja-kerja maintenance sume cekgu yang kena buat!! kalau nak diikutkan gaji yang cekgu dapat tu xberbaloi dengan pengorbanan masa dan tenaga yang cekgu-cekgu sume keluarkan...dan ada juga pengorbanan duit ringgit sendiri..xde pon nak claim-claim...

sebelom nak mengajar nak kena tulis record book...nak kena sediakan latihan..nak kena study apa yg akan diajar...silap-silap cekgu kuar duit sendiri gi photostat bahan untuk pelajarnya...masuk kelas pok..pek..pok..pek..ngajor..xley duduk 2waktu..satu waktu 4ominit lebey kurang..kuar kelas sambung kat kelas lain plak buat menda yg sama...

time senggang cekgu kena buat minit mesyuarat la..kena lengkapkan fail panitia la..kena buat kertas keja la..kena buat itu ini..kalau yg pegang kelas kena g siapkan kelas..kena hias cantik2 kena letak alas meja..kena buat papan pernyataan...kalau hari ko-kurikulum plak..kena ajar budak latihan kawad kaki..kena ajar budak main bola tampar...kemas bengkel...susun peralatan...semualah...
ada banyak lagi yang cekgu terpaksa buat...dan kami sebagai guru memang xterkira penatnye...g sekolah kul 6.30 balik dekat kul 4...lek umah anak-anak kami lagi nak kena settle...kalau yg ade suami tu nak kena layan suami pulak..umah nak kena kemas...nak bayar bil la masak lagi... sume xsempat....tu belom kira yg nak kena datang sek ari sabtu..lek sampai kul 6.30ptg sebab ada mesyuarat la..g kursus la...

bagi aku semua tu adalah tugas dan tanggungjawab...aku terima dengan seadanya dan aku buat juga walaupon xberdaya...itulah amanah yg perlu kami sebagai guru laksanakan..TAPI bila mana ada segelintir golongan yg memperendahkan tugas guru nie buatkan aku hilang sabar....mulalah nak kuar perkataan yg dasyat...dalam hidup nie kita semua saling bergantungan antara satu sama lain..dan setiap satunya ada tugas dan peranan tersendiri so apa-apa hal jangan nak tuding jari kat orang...jangan nak mengata kat tugas orang lain kalau sendiri xmengetahui kebenarannya....

kadang-kadang aku pelik dengan sesetengah mak bapak yag datang sekolah dok nyerang cekgu dan kata macam-macam...aku ingat lagi time pendaftaran tingkatan 1 kat sekolah aku baru ni...ibu bapa yg datang terpaksa beratur dan tunggu lama..besela org ramai kan...bila lambat je mula la kuar perkataan 'cekgu bodoh' la 'cekgu lembab' la...mana penghargaan diorang sebagai mak bapak? dia xtau ke cekgu bodoh dan lembab itu la yg mengajar anak diorang jadi manusia...cekgu pon ada 2 tangan 2 kaki je..mana nak larat nak layan semua sekaligus..faham-faham sket la kan....kira nak cepat dia je...nudahnya mak bapak sendiri tunjuk contoh yg xbaik sebab tu anak depa jadi lebih teruk ...

ntahlah kan...cekgu-cekgu sekarang nie banyak yg tertekan...termasuk la aku ni ha..dengan karenah ibu bapa...dengan karenah pelajar yg semakin hari semakin kurang ajar...seperti yg selalu aku cakap kt kawan-kawan aku...pendidikan tu bukan setakat disekolah je tapi bermula dirumah..sejak anak tu kecik lagi...bila ibu bapa sendiri yg gagal mengawal anak diorang..diorang xbley nak salahkan cekgu kalau anak dia xboleh dikawal disekolah...lagipon ibu bapa xboleh serahkan tugas 100% kepada cekgu utk mendidik mereka tetapi diri sendiri la yg kena tanggungjawab....kat umah da kena tunjuk contohygbagus baru la anak tu akan jadi bagus...

oklah aku emosi sket tapi itulah hakikatnya...aku rasa aku xpenah berkira tapi kadang2 sakit je telinga bila tugas guru dipandang sinis...tanpa cekgu tiadalah kita...renung-renungkanlah....

nie gambar aku ngan suami aku dan juga Auni dok siapkan kelas aku utk tahun nie...dah macam buruh kontrak je hubby aku tu.. paksa rela ngecat..nak harapkan aku mana la reti sangat....

kelas aku yg dah siap ngecat...dah siap pasang langsir..dah siap meja guru...emhhh kalau budak xhargainya xtaulah...sume nie duit cekgu yg kuar....dapat ke diorang habis koyak-koyak..conteng-conteng ke memang siap la aku maki nanti..aku bukan apa kalau da tau diri tu x kuar duit utk kelas so hargailah apa yg ada.....hahah bila cekgu mengamok....

hubby aku yg nak ngecat...hehehehe xpe la bang...xdapat upah tapi dapat pahala..kan..kan...

emmm aku harap aku akan jadi mak bapak yg prihatin kat anak aku sendiri..aku harap aku xkan cepat melatah kepada guru anak-anak aku nanti...dan aku harap cekgu anak aku nanti akan ajar anak aku macam aku ajar anak dia diorang....bersunguh-sungguh.....inilah dia pengorbanan seorang guru...

http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi