Sunday, January 29, 2012

KERABU IKAN biasa-biasa aje...

da lama aku xbuat kerabu ikan nie...sedap sangat...actually sebelom nie aku da pernah letak N3 tentang kerabu ikan..ilham asal aku amek kat blog DTS...aku buat guna apa yg ada kat uamh aje...aku rasa kerabu ikan nie memang sedap sangat kalau dihidangkan dengan masakan kampung...

rasa kerabu nie masam-masam manis masin pedas...sesape yg selera ala kampung tu menu nie memang wajib dicuba hehehehe..tapi satu la kena guna ikan segar..kalau guna ikan xsegar rasa dia dah lari sket...ikan yg aku guna tu pon xberapa nak segar...rasa manis ikan tu xdelah..huhu tapi xpe bila da bercampur dengan segala menda tu memang terangkat juga la bila makan.. :)

kalau sesape yg suka rasa pedas lebey bley tumbuk sket cili tu dengan isi ikan...amek sket je buat pemangkin..pas tu gaul je dengan yg lain....

aku guna ikankembung besar tu je...aku letak ikan dalam aluminium foil kemudian panggang dalam non -stick pan...kalau rebus isinya agak lembab..nanti bila bercampur dengan jus limau dan air asam jawa bertambah-tambah la lembab so better panggang atau bakar la...

kerabu yang da siap digaul...warna xmenarik sebab xguna cilimerah....tomato pon sket aje...nak menarik biar ada warna merah sket..hehehe

oklah sesape nak tengok cara buat kat bawah nie ye...simple aje...aku memang suka resepi yg simple nie cepat danmudah..hehehe yg penting sedap la kan...actually ikut selera memasing juga...ade yg kata sedap..ade yg kata xsedap...besela tu tekak lelain kan...

BAHAN-BAHAN:

1 ekor atau 2 ekor ikan tongkol atau apa-apalah yg anda suka.~ panggang /bakar kemudian hancurkan isinya dengan sudu
2 ulas bawang merah ~ di hiris halus-halus
8 biji cili padi ~ hiris halus-halus
1 biji tomato ~ potong dadu
sedikit belacan di larutkan dalam 2 biji jus limau kasturi
4 sb air asam jawa ~ ikut kesesuaian rasa
1biji mangga muda ~ nakletak boley tak nak letak pon boley

CARA:
gaulkan sebati semua bahan tadi hingga sebati sedia dimakan..


http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi