Monday, January 30, 2012

TERUNG sambal


menu tengahari aku...lama da xmakan terung nie..kali nie buat masak sambal tapi xpedas..huhuhu hubby aku nyer pasal la jadi xpedas..ari tu aku buat mee goreng isi 3 sudu cili kering dia kata bapok pedasnyer...so untuk terung nie dia suh isi sket je cili...aku isi sesudu so bila siap memang xpower langsung...

kat umah nie terung purple memang kesukaan la...buat pajeri lagi hubby aku suka...aku lebey suka kalau bakar terung nie makan dengan cili jeruk...mak aihhh memang habis diet...sedap sangat..bagi aku terung bakar nie ada aroma yg tersendiri...bau kulit dia yg hitam terbakar tu memang membangkitkan selera...kalau bakar dalam kuali xbest sebab bau dia harum....satu lagi terung bakar nie mengingatkan aku pada nostalgia lama----> arwah aki aku dulu suka buat terung bakar...dia juga terer buat cili padi jeruk...huhuhu rindu je waktu dulu....

aku nie memang dah 'terkenan' kot...semua masakan old style...makanan tradisional..makanan orang tua aku suka makan...kalau yg modern nie makan jugak tapi xsehebat makanan tradisi nie....antara makanan tradisi kt tempat aku----> yg aku maksudkan tradisi tu makanan nie dah jarang org masak...hanya org tua dolu-dolu je yg masak sedap!!.. apa ekk nama dia...macam pais tempoyak ikan...masak pucuk ubi tempoyak....sambal hitam...ikan pekasam....masak ikan busuk...adehhh nama komersial aku xtau la..aku letak nama yg aku selalu sebut aje la ye...asam rebus ubi kayu....kerabu bunga kantan...ada macam-macam lagilah...

kesimpulannya...makan itu indah dan nikmat :)


http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi