Friday, February 10, 2012

KEMAHIRAN HIDUP subjek kegemaran....

hehehe korang kenal tak buku nie? tapi mungkin sesetengah org xpenah belajar yg silibus nie sebab untuk subjek nie dah banyak kali tukar...

emmm inilah dia mata pelajaran yg aku ajar kat sekolah.....dan seumur hidup aku memang langsung xpenah terfikir akan jadi CEKGU dan akan mengajar subjek KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU....dulu masa sekolah aku bukanlah seorang pelajar yg cemerlang untuk subjek nie pon..bila dah hampir 5 tahun berada dalam bidang nie...rasa best sangat....seronok sebab untuk subjek nie aku akan ajar :
  1. tentang kemahiran bertukang
  2. kemahiran memasak
  3. kemahiran menjahit
  4. dan sume la yg berkaitan dengan persekitaran kita kat umah sehari-hari....cam jaga tanaman/ternakan/perniagaan/elektrik/kerka paip/elektronik/perkebunan/tempat kediaman/kerja kayu/enjin.....macam2 la weh....
tapi kadang-kadang nak tergelak jugak sebab yg tukang ajar nie bukanlah pakar sangat...setakat cerita pasal teori memang aku boleh...bila nak buat amali gelabah jugak la....sib baik la aku nie pandai lebih sikit daripada bebudak tu sume....kalau aku kena ajar mak budak musti dah kena kutuk hehehe

ala lagipon kalau bab masakan nie aku akan ajar yg basic aje...kalau buat kuih pon kuih yg mudah..kalau menjahit pon sama...sib baik la sume tu aku tahu dan aku selalu buat sebelom aku belajar menjadi cekgu..kecik2 aku dah kena 'dera' dok tolong didapur...kalau keje-keje bertukang nie memang aku suka jugak...so apa yg Allah tetapkan tu memang sebenarnya dah sesuai sangat dengan aku nie ha...xpayah nak pelik2 la sebab sume tu ada hikmah yg tersembunyi....

itu aje yg aku nak ngarut...sebab bila dok pikir2 tentang bidang aku nie aku rasa sangat gembira dan dalam masa yg sama rasa kelakar...selalu je dlm hati cakap.." boleh ke aku nie jadi cekgu kemahiran hidup? boley ke aku ajar diorg masak? pandai sangat ke aku nie menjahit?' hehe... sampai sekarang aku masih xpercaya bahawa seorang budak nakal nie dah jadi CIKGU....




http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi