Friday, February 10, 2012

ROTI BUNGA step by step....


malam nie xsempat la nak jenguk dapur jiran...dah lewat lagipon agaknyer sume dapur dah tutup hehehe ari ni buzy la pulak...pas maghrib tadi ada member yg baru kawen ari tu nak belanja makan ramai-ramai...balik je umah tadi terus buat kek coklat untuk tempahan...nie pon lom siap lagi tengah tunggu kek sejuk....

kek tu actually anak murid yg order....budak kelas katering plak tu..alahai dah belajar masak macam2 tapi nak tempah jugak...kesian so buat la walaupon ikut hati nie malas + penat....nasib baik nak kek coklat je..tp untuk bufday kena la deco2 jugak..adey tang tu yg lemau nie..

oklah utk penutup N3 aku malam nie aku nak tayang gambar jek...aku nak tunjuk step by step cara aku buat roti sosej bunga panjang tu...yg aku buat ari2 nie la...bukan nak tunjuk pandai sebab aku buat pon xcantik mana...aku juz nak share bagi yg masih belum tahu...aku nie pon belajar sendiri melalui gambar kat blog DTS tu je...xde g kelas memana so nak yg lebih cantik dan kemas kena tanya pakar la ye..hihi

adunan yg da siap perap dan telah ditumbuk kasi buang angin...

amek sket2..klu ikut chef asal dia timbang dlm 50gm..bg aku 50gm besar so aku buat dlm 45gm je..
balutkan sosej yg telah dicelur tu dengan doh 45gm tu macam nie...buat kemas-kemas...
Potong dengan pisau tp jangan putus dalam kiraan 10 kali potong...so akan ada 11 kelopak yg terbuka nanti...kena kira la supaya menghasilkan saiz yg lebih kurang sama...tapi kadang-kadang aku hentam jugak...nak cepat...

pas tu keluarkan kelopak dia tu satu-persatu secara bersilang...aku tengok En Mat buat lain sket yg permulaan tp xkisahlah...aku rasa cam nie pon ok...janji ada rupa hehe

dah siap buat susun dalam loyang yg telah disapu mentega...supaya xmelekat nanti....bila da siap susun biarkan ia naik lagi dalam 30 minit tapi aku biar sekejap jek...

dah siap sapu permukaan roti td dengan telur dan kemudian susun mix vege cantik-cantik....pas tu paipkan sos dan juga mayonnaise...
bakar la 20 - 25 minit...aku nye oven suhu 170c je dah ok..20 minit je terus kuarkan dan memang ngam la...klu resepi asal dia tulis 190c...so terpulang la pd oven masing2 ye...

emmm da abes da...xsempat nak snap gambar banyak2 tp aku rasa sume nie dah cukup jelas....actually sape yg rajin meroti tu musti da terer buat...nak plak org yg sememangnya dari azali berjiwa kreatif...bagi la apaponmusti ley jadi cantek...hehehe kat sini just gambar ok...resepi kena tengok dlm N3 sebelom nie...xpon terus ke blog DTS tu ek....kat sini ..nk tengok roti bunga yg bulat tu disini ok...oklah ye nak sambung buat kek...jumpa esok...bye!

http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi