Tuesday, June 5, 2012

MEE KARI 1st time buat

hehe sebelom nie xpernah pon buat mee kari...kalau buat pon juz tolong2 jek...tolong nyebok hahaha so nie dikira hasil air tangan 100% sendiri yang buat....dari segi rupa dan rasa boleh tahan la....dari 10 bintang ak kasi 9 bintang hahahaha poyosss!!!
 xtau kenapa tekak nie ngidam nak makan...hikhik...so nak tunggu orang buat lambat sangat ...baik la aku buat sendiri kan...kebetulan aku g kedai iru hari ternampak kerang yang segar bugar....rembat la 1/2 kilo.....lagipon ditempat aku nie payah nak cari kelapa...kalau ade org jual santan segar tu baru la boleh nak buat masakan yg berasaskan santan nie....aku da tanam pokok kelapa belakang umah...xtaulah camana riwayat pokok tu....
aku buat seperiuk besar gak la so apa lagi...pas makan anak beranak balance tu bawak g umah MIL....memang niat nak bagi diorang pon.....segan gak nak bagi sebab kita nie masak bukanlah sesedap mana tapi lantaklah kan....nak makan ke idok ke terpulang...aku mmg bukan pakar memasak....tapi kira boleh tahan la jugak sebab ade lagi org yg xpandai masak dari aku hikhik... 
 bagi orang yang banyak penyakit kena la kurangkan makan menda-menda macam nie...sesekali xpelah..akupon bukanlah penggemar tegar mee kari cuma sesekali teringin nak makan so aku makanlah....lagipon mee kari nie memang cepat kenyang bagi aku...aku setakat 2 mangkuk lepas lah...pas tu memang surrender...hehehe
 aku buat simple-simple jek...sape yg xpenah buat cam akupon pasti boleh buat dengan jayanya sebab bukanlah renyah sangat....beli jek santan da siap perah so xpayah nak perah kelapa beria-beria....sejam da boleh makan..yum..yum...





oklah ye...resepi yang aku buat seperti dibawah....

BAHAN-BAHAN:
ayam secukupnya ~ potong kecik2 dalam 1/2 ekor
1/2 peket serbuk kari
2 sb cili kering
2 biji bwang besar/merah ~ tumbuk
2 ulas bawang putih ~ tumbuk
sebiji kelapa ~ amek santannya dalam satu mangkuk (santan pekat)
rempah 4 sekawan ~ aku guna 3 sekawan jek...
daun kari
sedikit air ~ utk kuah
kerang~ rebus dan amik isinya
garam dan serbuk perasa 
bahan-bahan sampingan seperti sawi + tauhu goreng + fish ball or fish cake

CARA:
  1. tumis bahan-bahan tumbuk hingga garing
  2. masukkan daun kari dan juga rempah 4 sekawan..
  3. bancuh serbuk kari dengan cili kering + air sedikit supaya jadi pes...masukkan dalam bahan tumis tadi dan goreng hingga pecah minyak
  4. masukkan ayam yang telah dipotong kecik dan gaul hingga sebati....dalam 10 minit
  5. masukkan santan pekat dan air...kacau dan perlahankan api...
  6. biarkan kuah mereneh dan boleh perasakan dengan garam bila ayam sudah mepuk
  7. boleh masukkan kerang terus dalam kuah atau boleh asingkan....

http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi