Wednesday, June 6, 2012

AYAM GORENG masak merah....

aku memang selalu buat masak pedas cam nie...kalau x ayam...ikan...memang peberet masak cam gini sejak dari dulu lagi...dulu2 xpandai buat..la nie bolehlah buat tapi xla sesedap org yg pakar...yg penting melepasi selera tekak sendiri da kira orait...nak buat utk open house pon lepas agaknyer nie..hehehe

aku tengok la kan...masak cam nie memang ade pelbagai versi...ade org suka tambah rempah 4 sekawan...ade orang juga suka letak tomato puri...ade juga org yang suka tambah kacang peas...ade org yg xletak asam jawa tapi letak asam keping..ade orang xambah air lansung..ade org letak sos dan ade yg xletak...haii macam2 versi kan...tapi sume tu no hal la bagi aku yg penting sodap....
honestly aku suka org masak macam yg aku buat nie...xsuka la kalau banyak sangat bahan tambahan lain yg diletak...da jadi cam boria la pulak...bukanlah aku naK kata aku masak sedap tapi aku suka cara cam nie sebab tu aku jadikan resepi nie resepi peberet yg akan digunakan sekiranya ingin memasak ayam goreng pedas cam nie...hehehe cuma kelemahan aku nyer peberet style nie kuah dia xbanyak...terpaksa la mengorek2 klu nak dapatkan kuah...huhuh


Nie la hasilnya...agak kering kan so kalau nak banyak kuah kenalah banyak bahan...banyak cili dan tambah sedikit air.....adeii sedapnye la kalau dapat makan nie dengan nasik ujan panas ke...nasik minyak ker.....bila la ye nak buat....emmm


BAHAN-BAHAN:
ayam ~ goreng dulu
3-4 sb cili kering
3-4 biji bawang merah ~ aku suka letak banyak nanti dapat kuah banyak ( tumbuk)
2 ulas bawang putih ~ hiris
1/2 inci halia ~ hiris
1 biji bawang besar ~ hiris bulat
garam + gula secukup rasa
1 sb sos tiram
air/stok ayam
sos cii/sos tomato

CARA:
  1. tumis halia dan bawang putih sehingga naik bau
  2. masukkan bawang merah yang ditumbuk dan goreng hingga garing
  3. masukkan cili kering dan goreng lagi sehingga naik minyak
  4. masukkan sos tiram + garam + gula secukup rasa
  5. masukkan sos cili sedikit
  6. tambah air sedikit je nak bagi berkuah sedikit
  7. masukkan ayam dan bawang besar hiris
  8. gaul sebati sedia dihidang\
  9. boleh tambah daun sup atau daun bawang utk hiasan



http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi