Sunday, November 3, 2013

KUIH CARA MANIS


Sambil buat sambil ngap mmg xsempat makan berhidang
 Salam...lama xbersiaran...hari ni still cuti lagi sempena Deepavali so ada la sedikit ruang utk mencuba kuih tradisional yg mmg menjadi kegemaran ni...

Sebelom ni asyik beli or makan yg org buat...kali ni nk merasa plak air tangan sendiri...alhamdulillah resepi yg mudah ni menjadi dengan jayanya...memang nemenuhi rasa...sedap n satu adunan tu nemang cukup2 je....kalau setakat 2 org makan oklah...klu family besar mmg kena buat lebih....satu adunan ni dapatlah dlm 23biji yg belom di 'kapel'kan...

Resepi ni juz google2 je...dr byk2 resepi yg bermacam2 resepi dan teknik...aku try la resepi yg ini....ok jadi...xlekatpon kuih tu..mudah ditanggalkan dr acuan...
Ni la hasilnya...agak garing dibawah..xpe bila sejuk lembut jek..hihi
Oklah resepi ni aku intai dr dapur Azita@rossitamz...sumbernya dari dapur kak Nor secubit garam...aku juga intai2 dari dapur Mat Gebu....dan byk la...untuk kali ni aku juz ikut resepi K.Nor sebab bagi aku nampak mudah...actually sama je resepi yg lain pon...cumanya aku ubahsuai cket adunan...actually resepi basic sama je mungkin dr segi sukatan ada beza....ikutlah kesesuaian masing2 kan...so pada sesiapa yg nak tengok resepi asal ley la tengok kat sini ok...

KUIH CARA MANIS
2 cwn santan ~ aku guna santan kotak ayam brand yg kecik tu 1 kotak +air 1cwn je
5 helai daun pandan
2 biji telur
1/2st garam halus
1 cwn tepung gandum
3 sb minyak masak ~ ni aku tambah
Pewarna hijau ~aku xletak sbb xde stok

CARA:
1. Blend kan santan dan daun pandan kemudian tapis
2. Blend semua sekali bahan termasuk santan tadi hingga sebati kemudian tapis lg sekali
2. Panaskan acuan atas dapur gas...sapu minyak masak sedikit
3. Masukkan adunan hingga penuh..masukkan gula pasir sedikit di tengah2 kuih dan tutup acuan dgn tudung
3. Bila kuih da masak boley angkat

**klu guna acuan mcm aku tu ley dpt dlm 23 ketul ....ikut resepi ni la kan...adunan ni xdelah cair sgt n xdelah pekat sgt...sedang2 je...

Selamat mencuba...tq pd tuan punye resepi yg telah memberiku ilham....mmg mudah n sesuai utk minum petang....sarapanpon ok....jom buat!!

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi