Sunday, December 15, 2013

ROTI NAIK TOK MAK




Selamat petang....alhamdulillah la kan cuaca 3-4 hari ni elok sangat....cuti2 cam ni ley la mendobi...kalau masa hujan non stop itu hari kain bertimbun2 xkering...

Petang ni saje je nk try wat roti naik tok mak....banyak yang mengatakan sedap dan lembut je so ni nk try la...tp derhaka cket tambah water roux...katanya guna ni roti lembut so xpayah guna bread improver dah...resepi guna tepung gandum tp aku guna tepung roti...bukan apa takut xjadi lembut...aku ni bukan pakar..ni la bru nk try resepi ni....harap2 jadi la....


Pas uli guna mixer je

 Sebelom ni aku selalu buat roti sosej bunga tu...tp pakai resepi cik Mat Gebu....kali ni nk try wat roti jenis bun ni...memang xpenah cuba...takut je xjadi....tengok org punye roti tembam n gebu2 je..jeles pulak...kalau jadi pas ni ley la wat selalu....sedap cket inti boley isi banyak2...




Tengah bakar dlm oven...

Da siap...Alhamdulillah jadi

Yg ni letak cheese


Lembut je..

Sedap cicah dengan kopi...

Aku buat 2 jenis iaitu roti inti kacang merah...satu lagi just tabur gula dengan parutan cheddar cheese...aku buat sekilo tepung..dapat la dalam 35 biji bun besar2..aku timbang lebih kurang 53gm setiap satu masa bulat2kn tu...nanti ingat nk agih2 pada MIL kalau jadi..hihi...

Bagi aku resepi ni sesuai untuk buat bun kosong untuk cicah dengan air kopi....kalau nk buat roti sosej ke apa resepi cik Mat lagi best la...lembut dan tekstur dia lain..sesuai la dengan fungsi roti tersebut..apapon hasilnya xmengecewakan....sekali sekala boley la buat untuk makan2 family sendiri...yang penting hasil dr air tangan sendiri kan...

Oklah resepi ni actually aku ternampak someone post kat fb beliau...katanyer resepi dari tok mak....search juga kt pakcik google tengok resepi ni...rata2 guna resepi yang sama dan lebih kurang je bahan2 dia....nk bg linkpon dah xjumpe resepi yg mula2 tgk tu...oklah kalau rasa2 nk mudah ley la klik disini....disini...juga disini... diorang ni sume dah cuba buat roti ni...cantik2 je roti diorang tau...oklah kt bawah aku share kan resepi sama...ada masa jom la buat ye...

BAHAN-BAHAN:

BAHAN A:
500gm tepung roti@ tepung gandum
2st yis kering
3/4 cawan gula halus~aku guna 1/2 cwn je
1sb shortening
2sb mentega
2sb water roux~aku tambah

BAHAN B:
1 biji telur
2sb susu tepung
2sb susu pekat
300ml air

CARA:

  1. Satukan bahan B jadikan ianya cukup2 300ml
  2. Satukan bahan A dan curahkan bahan2 B sikit2...jika uli dengan tangan uli hibgga licin dan elastik
  3. Aku huna mixer...campur sume bahan dan uli hingga kembut dan licin...dalam 20 minit lebih gak la...
  4. Dah siap perap dlm 1 jam tunggu hingga doh naik 2x ganda
  5. Kuarkan angin dan boley bentukkan ikut suka...isi dalam loyang yang disapu marjerin
  6. Perap lagi hingga naik 2xganda
  7. Sapu susu cair atas doh baru bakar dalam 20-30 minit suhu 180°c...aku guna suhu 160°c..ikut oven jugak ye..  
  8. Da masak kuarkan dan sapu mentega...sejukkan dan ley simpan dalam bekas kedap udara....












No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi