Sunday, June 15, 2014

JAPANESE COTTON CHEESE CAKE ~ versi coklat

Salam sume...ni la kek peberet yang sokmo2 dibuat...kek ni nampak cam payah tapi sebenarnya senang je....maybe part nak kena asingkan telor n nak pukul secara berasingan yg nampak susah kan...

Bagi yg baru2 nak berjinak2 buat kekpon rasanya boleh buat kek ni..sedap pon sedap...lembutttt je bila masuk mulut tau tapi kek ni hanya sesuai bagi pengemar cheese aje la..yg xsuka makan cheese sedap camnepon still kata xsedap hehehe

Kek ni da banyak kali aku buat..xterkira...malas nak masukkan dalam n3 sebab da selalu sangat...macam2 versi dah dibuat...versi pandan la...coklat la...yang plain jepon jangan cakap la...aku memang suggest kan kek ni utk dijadikan sebagai dessert...mudah...cepat dan tentunya sedap...


Cara2 buat dan resepi aku ambik kat blog Azie Kicthen....cuma bezanya aku xletak lemon sebab memang payah nak cari...ley je gantikan dengan esen vanila...

Ni kek versi pandan yg dah pernah buat sebelum ni... disini..oklah resepi aku tepek kt sini jugak..kot2 ada sesape nak try....jangan takut xmenjadi..try n error...

BAHAN-BAHAN:

BAHAN A:
250gm cream cheese
50gm butter
100ml susu segar

BAHAN B:
6 biji kuning telur
60gm tepung kek*~aku guna tpg gandum je +soda bikarbonat n baking powder masing2 1st
20gm tepung jagung*
Kalau nak tambah serbuk koko..buangkan tepungvgandum 2sb dan tambahkan serbuk koko 2sb jugak...

BAHAN C:
6 biji putih telur
1st krim of tartar
1sb esen vanila
140gm gula castor~aku tambah jd 150gm

CARA:

  1. double boiledkan bahan A hingga semuanya cair..guna whisker supaya adunan jadi licin xberketul..biarkan sejuk
  2. Bahan B yang bertanda* di ayak 
  3. Bila adunan A dah agak suam masukkan telur dan bahan tepung tadi dan kacau rata
  4. Pukul bahan C hingga kental...dan kaup balik kan ke dalam adunan cheese menggunakan senduk kayu
  5. Gris kan loyang dan masukkan adunan..adunan ni sesuai utk loyang 8 inci...
  6. Bakar secara water bath suhu 160°c dalam masa 1 jam...aku bakar 1 jam 20 minit untuk dapatkan permukaan yg garing cket... uji kek bila masak, regangkan pintu oven dan biarkan kek  didalam oven dlm 1/2 jam
  7. Kalau loyang jenis springform pastikan balut kek dengan aluminium foil nanti air masuk dalam kek jadi lain plak...
  8. Sisipkan tepi loyang dan terbalikkan kek atas redai..biarkan sejuk kemudian boley simpan dalam peti....sedap di makan sejuk...
Selamat membaking ye...

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi