Sunday, July 6, 2014

BISKUT COKLAT CIP SEDAP

Salam siaran...hehehe baru seminggu puasa da sebok buat biskut raya lak kan...sebenarnya saje nak try n teringin nak makan...kalau beli takut xberkenan...macam la yg buat sendiri tu jadi sedap sangat kan...xpe...xpe kita yg buat sendiri...sedap ke xsedap makan je

Adunan siap

Baru siap susun belom bakar

Da masak tunggu sejuk

Ready to eat

Resepi ni aku ambil dari dapur kak Azie Kicthen...siap ada step by step lagi....bagi aku resepi ni paling mudah...sempoi...dan rasa pon not bad...dr 10 ★ aku kasi 9 ★ ....kebanyakan resepi2 yg terbaru aku update xletak lagi link atas sebab2 teknikal..insyaAllah bila da ok aku akan update semula....kalau rasa xsabar nak tengok yg asal ley tanya pakcik google...

Kalau dah jadi cam ni ley la letak dalam list kueh raya bagi tahun 2014..hehe...ntahlah susah nak kata sebab ada dak kecik dua org tu nak buat apa2pon kena express...malam ni nasib baik ada cousin dok layan...tu pon penat nak tunggu sampai biskut aku ni siap...

So kalau rasa2 sukakan resepi yg simple like me...ley la amik resepi kak Azie ni...aku cuma gandakan je adunan sebab nak hasil yg banyak tp tangvtelor tu ada silap sikit la...patutnya telor xyah gandakan tp aku lupa walaupon silap tp hasilnyavtetap menjadi hehehe...serius memang akan rasa puas hati....bagi aku bilamana resepi tu dikongsi dengan ikhlas...dan org yg membuatnyapon riang gembira dan niat baik...insyaAllah hasilnyapon akan jadi baik....konon2 la kan...hehehe

Oklah banyak ngarut plak...ni sebab biskut coklat cip menjadi dengan jayanya sebab tu gumbira je....oklah semak resepi ye....try jangan xtry...rugi woooo

BAHAN - BAHAN ( full adunan dalam 100+- pcs)

BAHAN A:
1 biji telor gred B ~ aku terletak 2 biji
1 cawan minyak jagung ~ aku guna minyak canola
1/ 2 cawan gula kaster
1 cawan gula perang
2 penutup esen vanilla
1sb susu segar@ susu tepung ~ guna susu segar
1st garam
1 cawan mentega ~ aku guna dlm 150gm buttercup

BAHAN B:
4 cawan tepung gandum
2sb serbuk koko
1st soda bikarbonat
1st cream of tartar
2sb tepung jagung
1/ 2  cawan badam cincang
1 cawan coklat cip

CARA:

  1. Satukan bahan A...gaul sebati dengan whisker je...xperlu pukul lama2
  2. Ayak bahan B kecuali badam dan coklat cip
  3. Masukkan bahan tepung ke dalam bahan A secara kaup balik je...
  4. Masukkan badam dan coklat cip gaul sebati
  5. Letak dalam peti dalam 30 minit baru bakar
  6. Bakar guna suhu 160°c selama 16 - 20 minit
  7. Sejukkan baru letak dalam bekas kedap udara
* lepas masak bila tekan memang rasa cam lembik tp bila da sejuk jadi ranggup sangat
* xperlu masak hingga bawah biskut jadi perang gelap nanti rasa xsedap...
* sudukan  dan susun dalam loyang secara jarak2 sebab biskut akan mengembang....
* adunan sentiasa letak dalam peti supaya bila bakar dia xterlalu meleper...
* loyang xperlu alas dengan baking paper or sapu butter....biskut xkan lekat

Resepi asal ley jenguk2 kat sini ye...











No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi