Sunday, July 6, 2014

PES TOM YAM HOMEMADE

Salam sume...harap sihat2 dan gembira melalui bulan Ramadhan yang sungguh mulia ni....bulan yang penuh barakah....

N3 Selingan ni just nak share satu resepi yg bagi aku cukup baik dan semestinya sedap....macam biasa resepi ni sumber ilham dari dapur kak Azie....suka tengok resepi2 yg akak Azie share sebab banyak yang menepati selera dan bila cuba Alhamdulillah menjadi dan tidak menghampakan....walaupon xdapat nak cuba semua...aku dah pilih resepi2 terbaik yg aku nak try....slow2 aku akan buat.....

Pes sedang direneh...bau daun liamu purut semerbak

Tom yam dah siap...sedap ni...

Resepi tom yam pes homemade ni 1st time aku guna...biasa kalau buat tom yam aku suka buat tom yam putih je...aku memang kureng sikit tom yam merah nak plak bila makan kat kedai sebab diorang selalu guna daun ketumbar...

Bila aku baca resepi dr kak Azie ni....bahan2 dia semua mudah di cari dan nampak semulajadi dan serasi dengan selera....akupon memang kebetulan teringin nak makan tom yam merah...xsuka juga nak guna pes yg siap dijual tu...so apa lagi...keletung kelentang la menyediakan...hasilnya memang best....light2 je...buat masam sikit perhhh hirup kuah je pon ley habis seperiuk tau...ni bagi penggemar tom yam la....bak kata kak Azie sendiri..beliau xberapa gemarkan tom yam ni so makanpon xsebanyak org yg suka.....kalau org yg suka apa2 tom yam pon gerenti kata sedap...heheheheh

Tapi gambar aku xambik banyak pon disebabkan bateri sudah kong...dapat sekeping je gambar pes tengah tumis...xpe la ye...kalau rasa nak tengok yg kak Azie buat silalah ke page beliau...teruja tengok....

Aku sangat2 rekomen blog kak Azie Kitchen bagi adik2 yg baru nak berjinak2 dengan dunia masakan...bagi yg baru2 kawen xreti lagi nak masak heavy2....memang blog beliau memberikan ilham dan ilmu yang banyak....aku nipon bukanlah org yang pandai memasak...tetapi sikit demi sedikit improvekan diri...banyak belajar melalui blog2 je....yg penting minat kena ada...kalau xde minat memang xdapat nak nolongnya la wehhh hehehe

Oklah check resepi di bawah ye....

BAHAN - BAHAN

7 ulas bawang merah
1/2 biji bawang besar ~ aku guna 2 biji
3 biji cili merah ~ xletak
10 tangkai cili kering ~ aku guna cili kering kisar dalam 3sb
1inci lengkuas
3 batang serai
1sb cili kering
4 helai daun limau purut
1inci belacan bakar
Garam dan gula
Air asam jawa pekat

CARA:

  1. Kisar semua bahan kecuali asam jawa
  2. Tumiskan dalam sedikit minyak hingga garing
  3. Masukkan air asam jawa...gula dan garam...
  4. Masak hingga pekat dan menjadi pes...
  5. Aku guna api perlahan dan biar ia mereneh bagi cili betul2 masak dan pes agak kering
  6. Dah siap sejukkan dan boley digunakan..utk seperiuk tom yam just guna dalam 3 - 4sb je....yg lebih boley disimpan dalam peti sejuk beku dan tahan lama
Resepi asal disini











No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi