Monday, August 18, 2014

KEK MINYAK

SALAM SIARAN semua....dah lama xupdate...sibuk memanjang..hahaha hari ni nak tayang kek minyak yg aku buat untuk jamuan hari raya sekolah anak dara hari tu....1st time buat....dah lama tengok resepi ni berlegar2 didalam FB...masih xtergerak hati untuk buat tp sebab dah xde idea nak buat apa n nak cepat so try la resepi yang femes ni....
DA SIAP TUANG DALAM LOYANG...

bila dipotong

nampak x tekstur nya yang padat tapi sebenarnya lembut

sedap dimakan bersama kopi o panas....



bagi aku...kek ni ala-ala kek marble style orang dulu2...dari segi tekstur n rasa memang sama...yang aku buat keknya agak padat tapi lembut....aku bayangkan kek ni gebu dan lembut macam kek chiffon tu ...hahaha so bila da masak dan rasa memang xsama...tapi xpelah..kek ni ada rasa yg tersendiri....aku bayangkan tu pon based on komen org2 yg dah cuba..katanya sangat lembut dan gebu...rupa-rupanya tersilap bayang kih kih kih

so bagi yang nak cuba ley ar cuba..salah satu variasi kek butter ( sebab rasanya sama hehe ) aku buat kek ni sama je dengan resepi tapi tang minyak tu aku guna butter yang dicairkan....kat umah xde stok minyak jagung or minyak sayur...xsanggup den guna minyak masak tu nak buat kek....mewah ngan kolestrol nanti hehehe

kek ni aku warnakan..kalau nak marblekan dengan serbuk koko pon boleh...kita yang buat dia kan....nak letak perasa kat setiap colourpon boleh..xde sape nak marah...try n error...kek ni xnaik tinggi sangat...untuk resepi ni sesuai dengan loyang 7"..aku buat ni guna loyang 8" so keknya rendah je...pandai2lah adjust ye kalau nak buat kek besar...apapon kek ni boleh tahan dan maybe aku nak try lagi sekali guna resepi asal...taruk minyak kot2 jadi lagi gebu gebas kan.....

BAHAN-BAHAN:
5 biji telor
1 cawan minyak ~ aku guna butter cair
3/4 cawan gula halus ~ aku guna 1 cawan
2 cawan tepong gandum
1st baking owder
1 cawan susu pekat ~ aku guna 1/2 cawan
1sb ovalette
perasa yang disukai ~ aku letak esen vanilla je
pewarna

CARA:

  1. pukul telor + ovalettte + gula hingga gebu dan kembang
  2. masukkan susu pekat dan esen vanila
  3. masukkan minyak dan gaul sebati je
  4. masukkan tepung yg telah di ayak dengan baking powder
  5. asingkan dan warnakan ikut suka
  6. marblekan ke dalam loyang
  7. bakar suhu 160 c selama 55 minit



No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi