Thursday, June 18, 2015

KERABU KACANG BOTOL MUDAH

Salam Ramadhan.....1st day puasa tahun ni...alhamdulillah masih diberi kesempatan...hari pertama biasanya kita mesti nk masak yg istimewa....hihi

Aku masak simple2 je sebab yg nk makanpon berdua....budak2 3 org ni bukan makan banyak manapon...dari sebelum puasa lagi niat hati nk masak beberapa menu idaman....pas tu sehari sebelum dah bertukar pulak menunya..last2 hari kejadian tetsp jugak masak yg mula2 rasa nk masak tu..hihi
Campur je semua bahan camni...



Tambahkan kelapa goreng

Gaul2 je dah siap...



Utk menu berbuka hari ni...aku masak rendang ayam minang dan kerabu kacang botol yg paling mudah....biasalah resepi rendang ayam ni aku ambik di blog kak Azie kitchen...aku pernah buat banyak kali dah resepi dia ni...memang dah jatuh cinta ngan resepi ni sebab rendangnya memang sedap dan cepat disediakan....kalau xhabis makan ngan nasik boleh cicah ngan roti dan juga cekodok...memang bestlah...

Utk kerabu plak...memang jarang2 aku buat kecuali hari2 istimewa...banyak kali juga buat sebelum ni cuma x muatkan dalam blog sebab xsempat nak tangkap gambarnya...heheh tp kerabu ni biasanya mudah sangat...potong halus2 bahan then gaul2 je la dah ready...

Oklah aku share resepi yg mudah ni bagi sesape yg nak cuba boleh la...disamping mudah rasanya boleh tahan..sedap bak hang... hehehe

BAHAN-BAHAN :

Kacang botol di hiris halus...terpulang nak banyak mana...aku guna dalam 10 batang je
1 labu bawang besar hiris halus
4 biji cili padi hiris halus kalau nak cantik ley tambahkan cili besar yg merah tu sebiji juga dihiris...
4sb kelapa goreng tumbuk kasar
15 ekor ikan bilis blender kering
1st udang kering blender kering* optional kalau xmakan udang kering boleh tukar guna isi ikan goreng atau ikan bakar...xkisahlah ikan apa...ikan kembung dan selayang lagi sedap
1/2 inci belacan* kalau xmakan belacan boleh ganti dengan air asam jawa....dan jus limau tu boleh skip
4 sb jus limau kasturi
Garam secukup rasa
1/2 sb lada hitam kisar halus
Sedikit Ajishio blacpaper*optional

CARA:
1. Hiris halus semua bahan2
2. Jus limau di gaulkan sebati dengan belacan Dan garam
3. Campurkan semua bahan dan gaul sebati
4. Perasakan  la cukup masam masin dah siap dihidang....



No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi