Wednesday, July 1, 2015

IKAN PERCIK BAKAR PALING SENANG

Salam Ramadhan....selamat berbuka puasa hihi...kejap je masa berlalu...dalam kesibukan hari2 ni rasa masa berjalan tersangat la pantas kan....harap2 la kita dapat menikmati keindahan dan megecapi rahmat bulan yg mulia ni kan...

Apa menu berbuka hari ni? Bila jalan2 ke dapur kawan2 memang macam2 resepi dan menu yg meyelerakan...terus rasa lapar...puasa kali ni dah berazam xmo beli lauk di bazar ramadhan...sebolehnya semua nak masak sendiri...kalau belipun hanyalah kuih muih dan air..alhamdulillah setakat ni berjaya...

aku masak yg simple2 je...setakat ni anak2 kecik ni bukan tahu sangat nak request nak makan apa...ikut je apa yg kita hidangkan...makanpon alahai..xbanyak mana...so kalau masak tu memang sikit je...cukup2 utk kami anak beranak...xelok membazir sebab bulan puasa ni bukan kita boleh makan banyak pon kan...makanpon xde nak berulang2...kadang2 sahurpon ter'miss hehehe

Sebenarnya tekak ni teringin sangat nak makan ikan percik yg mak mertua aku pernah buat..selalunya jumpa time pose ni je la....dah lama xrasa...pose kali ni xde lagi rasanya dia masak menu ni....actually nak g tanye resepi malu la pulak....bila dia masak dulu2 tu xpernah sempat nak tengok...nyudahnya main agak2 je...

Puas gak la tanye kat pakcik google..macam2 variasi...tapi tekak aku teringin percik merah bukan yg putih versi kelantan tu....berbekalkan ingat2 lupa rasa yg mak mertua aku masak dan hasil olahan resepi dari dapur kawan2..maka hari ni terjadilah ikan percik bakar...

Dengan rasa puas hatinya aku nak bagitau memang menjadi dan sedap...even xsama dengan resepi mak mertua...dia  punya kesedapannya tetap boleh menandingi....serius bagi tekak aku la kan...cukup rasa manis pedas...memang sedap...
Masak kuah ni kena lama sikit bagi kuah betul2 masak dan naik rasa




Hasilnya hanya didalam pemanggang ajaib....

Nak buatpon xdelah susah mana..aku guna pemanggang ajaib je...letak atas dapur gas...kejap je dah masak....

Oklah kalau nak tengok n mencuba boleh tgk bahan2nya ye...

BAHAN-BAHAN
2-3 ekor ikan kembong saiz besar
4 batang serai ~ 2 batang just diketuk2 je
2 cawan santan pekat ~aku guna santan kotak je sekotak yg kecik tu
2-3 sudu cili kering blender ~ ikut la nak pedas ley tambah
2 -3 ulas cili padi ~optional tp aku letak nak kasi pedas sikit
2-3 sudu gula pasir
Garam secukupnya
sekeping asam keping
1/2 sb serbuk rempah soto tok mak~kalau xde isi sikit je rempah serbuk jintan manis n ketumbar..jangan banyak2
2 biji bawang besar
1/2 inci halia
sedikit je lengkuas..jangan banyak2 nanti rasa xsedap
Secubit halba
Sedikit gula melaka ~optional tp aku letak
1/2 inci kunyit hidup
Sedikit air utk menggelakkan kuah menjadi terlalu pekat..

Cara:

  1. Blender bawang..halia...lengkuas..cili padi...2 batang serai...kunyit hidup..bersama dengan santan
  2. Tuang dalam kuali dan masukkan semua bahan lain kecuali air
  3. Kacau dan masak dengan api sederhana perlahan hingga kuah naik minyak dan pekat..kena selalu kacau kalau x nanti kuah jadi berbijik2..
  4. Bila kuah terlalu pekat tambah sedikit air dan kacau
  5. Ikan di bersihkan dan diperap dengan garam dan serbuk kunyit kemudian bakar bagi masak..aku bungkus dalam daun pisang dan eltak dalam pemanggang ajaib je
  6. Bila ikan dah masak buka ikan tu dan sapukan dengan kuah yg dimasak tadi di seluruh bahagian ikan..atas dan bawah...
  7. Alas bawah ikan tadi dengan aluminium foil baru letakkan ikan yg di atas daun pisang tadi..
  8. Bakar dengan penutup dibuka dengan api sederhana...balik2kan ikan dan tambah kuah...buat berulang2 kali hingga kuah melekat pada ikan
  9. Bila ikan dah sebati dengan kuah boleh di angkat...boleh curahkan lebihan kuah ke atas ikan...sedap di makan panas2 dengan nasi panas....bestnyeeeee..













No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi