Friday, August 21, 2015

KEK MARBLE MOIST paling mudah

Salam semua....bersiaran semula.....heheh dah jarang2 berbaking...kesibukan urusan biasa hari2 memang xsempat nak buat apa2.... tp bila tengok orang dapat baking..dapat menalam...jeles je rasa...macam2 resepi yg dalam senarai kiv utk di cuba....

Oklah aku memang suka dan pernah buat kek butter..kek orang lama2 ni la...masih setia mencari resepi yg sesuai dan yang penting mudah...baru2 ni google punye google...pakcik google telah menunjukkan satu resepi yg memang best la...so far dah 2x aku buat guna resepi ni...hasilnya memang best...

Kek ni aku marblekan...saje suka3...teksturnya lembut....manisnya ngam2...memang sesuai buat utk minum petang...sebelum ni aku paling suka kek butter kak azie kitchen... kali ni try plak resepi ni...dua3 pon memang best...xlari manapon resepinya cuma lain sikit tang bahan2nya....

Cantik kejadian kek ni..


Selepas di bedah siasat...memang lembit jek..makan panas2 memang sedap

Oklah resepi yg aku guna seperti di bawah ye....jom la cuba...xrugi...

BAHAN-BAHAN:
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula
5 biji telor ~aku guna 4 biji gred B
1 cawan butter~aku guna buttercup je
2sk esen vanilla
2sb susu pekat
1st soda bikarbonat
1st baking powder
2sb serbuk koko

CARA:
1. pukul butter dan telor hingga putih
2.masuk telor satu2 pukul hingga sebati
3. Masuk esen dan susu pekat
4. Ayak tepung dengan soda dan baking masukkan ke dalam adunan...kacau perlahan
5. Bahagiakan kepada dua bahagian..satu campurkan serbuk koko...tuang dalam loyang yg telah di griskan...loyang yg sesuai ialah loyangvsaiz 7"
6.bakar 45minit atau hingga masak suhu 170°c

Resepi asal disini...

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi