Tuesday, August 4, 2015

HOMEMADE SARDIN paling sedap

Assalamualaikum....selamat malam...kembali bersiaran..hehehe...dah lama xpost....emmm ni siaran tertunda la ni..xpelah...nak masukkan jugak resepi yg baru di cuba ni agar boleh jadi rujukan di masa akan datang....

Sejak dua menjak ni suka juga nak cuba pelbagai resepi homemade....maklumlah kan kalau beli kebersihan dan halalnya susah nak di jamin...macam2 kes dapat di lihat..kilang tempat pembuatannya kotor la...sijil halal di tarik balik la...org yg buatnya non muslim la...kita sebagai pengguna kena bijak....zaman sekarang ni lagi la semua benda nak kena berhati2 terutama bab makanan ni...macam2 makanan homemade dpt kita buat...macam mee kunig...kuew teow.... sardin...kuih frozen...fish ball...fish cake...tauhu.... taugepon kita bley tanam....nak dengan xnak...rajin  dgn xje.... apapun kalau ada masa tu...kemudahan fizikal ada xsalah kita pelan2 tukar buat sendiri atau beli daripada org yg bley dipercayai...even rotipon kita boleh buat...xsusah la...aku yg bekerja nipon boleh buat....kena set masa....insyaAllah kita boleh dapat makanan yg bjauh lagi beraih dan sihat....

Sebenarnya dah lama menyimpan hasrat nak buat sardin sendiri...tp sebelum ni xde periuk tekanan so pendamkan aje la hasrat tu...sekarang periuk yg diidamkan dah dapat...kena gunakan semaksima yg mungkin la kan baru berbaloi...lagipon ade terbaca sardin dalam tin ni xberapa elok...iye la..sardin biasanya 3 tahun tahan so fikir2kan la banyak mana pengawet yg di isi utk bagi tahan sebegitu lama....emmm susah nak cakap...
Akubtumis dalam periuk pressure cooker noxxa guna mode stir fry dulu...

Dah tambah air cam ni ley setkan high pressure plak

Sardin yg dah siap keluarkan kemudian baru pekatkan kuah...aku xnak ikan hancur


Sedia di simpan...

Simpan dalam peti

Rupa ikan...tulang2 dia da lembit...tp kalau nak betul2 lembut cam dlm tin tu kena buat 1 jam lebih la...

bila buat sardin sendiri ni serius sangat...sangat...sangat sedap...10 kali ganda sedap dari sardin dalam tin ni...xtipu...sape2 yg suka makan sardin tu better cubalah masak sendiri...puas hati...rasa kemanisan ikan dalam kuah sos....kebersihan sudah tentu terjamin...boleh tahan lama juga...letak je dlm freezer atas n bekukan....kalau nak makan harian pon ok...letak dlm peti seminggupon ok lagi..dengan syarat panaskan n masa tumis tu biar lama sikit...

Ni dah kali kedua aku masak....lebih kurang malah lebih lagi rasa dia dgn sardin kt kedai tu....so pas ni xyah la beli yg segera2 ni...hargapon boleh tahan...kalau buat sendiri sekilo ikan tu boleh 4-5 kali makan...

Nak buatpon xdelah renyah manapon tapi syarat kena ada periuk tekanan...xkira la yg elektrik atau yg atas dapur tu....baru lah tulang dia lembut dan ada iras2 yg dlm tin...hehehe kalau xde periuk tekanan lama gak la nak kena masak...rasanya dalam 6 jam gitu....apapun resepi ni memang di rekemen...gerenti jadi n sedap....waaa boleh gitu....

Oklah tesepi ni aku rujuk resepi che Mat Gebu tapi aku ada tambah beberapa bahan ikut citarasa aku...nak buat ni agak2 je...xperlu beria sangat sukat....aku puas hati dengan hasil resepi olahan yg aku dah try ni....lets cuba lah ye...

BAHAN-BAHAN:
1 kilo ikan sardin
4 biji baeang besar
4 ulas bawang merah kecik
4 ulas bawang putih
1/2 inci halia ~xyah letak banyak2
3 sudi besar cili kering blender
Sebiji tomato potong n belah je~nk tambah lgpon boley lg sedap
5 biji cili ~xyah belah..nk bg cantik je.xisipon xpe
4 sudu besar cili sos n sedijit sos tonato jika suka
1/2 tin tomato puree dlm tin tu
Garam
2sudu besar gula
1 kiub pati ayam ~ optional xsuka xyah letak
1 sudu besar sos tiram ~ aku tambah
sedikit serbuk lada hitam dan serbuk lada sulah ajoshio~ aku tambah
2 cawan air ~ikut suka nak banyak mana..
limau nipis 2 biji utk perap

CARA:
Ikan dipotong ekor n kepala..buang perut n bersihkan...pastu perap 10 minit dgn 1/2sb garam n 2 biji limau nipis atau kasturi...dah perap basuh semula n toskan air...ketepikan...

1. Blender semua bawang dan halia dan sepotong dua tomato..tumis hingga wangi dalam minyak yg banyak sikit lebih kurang suku cawan
2. Dah garing n wangi masukkan cili blender dan tumis hingga betul2 garing n pecah minyak
3. Masukkan pati kiub...sos tiram...tomato puree...tomato potong...dan bahan lain kecuali air kacau lagi bagi sebati...rasa la masin manis n masamnya..kalau dah ok tambah 2 cawan air...xyah banyak2 sangat...kacau sebati...masuk ikan
4. tutup periuk tekanan n setkan masa dalam 1 jam 20 minit lebih kurang....actually 1 jampon dah ok..tulang dah agak lembut tp xdelah mcm yg dlm tin tu sampai tekan sikit dah mcm reput...heheh
5. Bila dah cukup masa..lepaskan wap tekanan...ikut arahan pressure cooker masing2 la ye...aku guna periuk noxxa tu je...stir fry sikit dlm 2 minit bagi kuah pekat...pastu sedia di simpan....

nak masak macam biasa je...macam biasa kita buat sambal sardin dlm tin tu... tumis dgn bawang letak asam keping mmg best...

bila buat yg fresh ni kesedapan dia lain macam sikit...try la...pasti dah cuba sekali akan cuba lagi berkali2....better bertukar kepada homemade....kita mampu mengubahnya...hahahah ayat poyosss gile....











1 comment:

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi