Friday, August 21, 2015

SERAWA DURIA a.k.a KUAH DURIAN

Selamat malam semua...sape suka n pernah makan serawa? Hehehe aku 1st time biat sendiri n 2nd time makan...memang b4 ni xsuka makan dan xde rasa nak cubapon...

Ari tu ada kawan sek bawak...makan dengan roti dan pulut....cubalah rasa sebab memang xpernah makan...eh..eh...sedap giler...xpuas makan...pastu terus teringat2 nak buat n nak makan puas2...

Kebetulan musim durian sekarang kan....google la resepi n tanye jugak la dekat kawan tu...nak buat dia xdelah susah sangat tp yg penting ade durian dan santan heheheh

Aku hanya boleh makan serawa ni dengan roti hingga xsedar dah bape keping aku ngap...kalau makan ngan pulut memang xlalu lagi....



Oklah cara nak masak sangat2lah ringkas.....sukatan tu sebenarnya ikut kita..nak berlemak dan pekat gunalah santan lebih dan durian yang banyak...

BAHAN-BAHAN:
sebiji durian ambil isinya
3heli daun pandan disimpul
2 keping gula kabung/gula melaka
1/2 cawan gula perang atau gula.pasir
2 cawan santan pekat
1cawan air
Secubit garam

CARA:
1. Cairkan gula melaka dengan airasukkan juga sehelai daun pandan yg disimpul......tapis dan masukkan ke dalam periuk..
2. Tambahkan santan pekat dan gula pasir
3. Masukkan daun pandan dan durian...xyah asingkan bijinya masuk je dengan biji2 sekali
4. Kacau la kuah hingga pekat dan sebati...jangan sampai pecah minyak
5. Kacau hingga pekat yg diingini...kuah akan semulajadi pekat bila sejuk...kacau hingga isi dari biji tu tertanggal2....rasakan manisnya..kalau dah ok tutup api...
6. Boleh dimakan macam tu je...makan bersama roti atau makan bersama pulut kosong....sedap

3 comments:

  1. sedapnya serawa durian.. apa2 pun lah berkenaan durian sedappppppp

    ReplyDelete
  2. singgah sini dan terus polow...salam ukhwah dari akak....sedapnye serawa durian....tapi akak lagi suka kalau makan durian pulut santan....cam pulut mangga tu....baru2 ni akak baru buat pizza homemade ikut resepi dari blog adik...jemput singgah ke blog akak

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi