Wednesday, September 2, 2015

OREO CHEESECAKE VERSI BAKAR

Selamat malam....dapur dah bersih?dah ready utk sarapan besok?hahaha besok still hari bekerja so tutup dapur weekend baru cerita...ye dak?

Oklah malam ni nak masukkan n3 tertunggak....minggu lepas punye cerita kek ni...buat utk tempahan kawan....sebab nampak menggiurkan kita share gak la....mana la tahu kot2 ada yg sudi nak try....bagi aku xmenghampakan..setanding je dgn cheesecake kt secrect recipe tu.... nak jimat n cuba sesuatu yg baru why not cuba buat sebijik..gerenti puas hati...nak g kat SR tu sesekali bolehlah kan....sejak menjak ada gst ni hargapon makkk aiii...pengsan mak kihkihkih...
InsyaAllah puas hati

Nampak menggiurkan x?heheh 
Kuning2 sikit atas tu sebab xtutup ngan akuminium foil....

Xpandai nak deco2 ni...xpelah yg penting rasanya kan...

B4 ni aku dah pernah buat cheesecake ala2 new york cheesecake...sangat sedap...topping boleh pelbagaikan..kita kena kreatif sikitlah...kita yg buat dia kan..ikut sukalah nak tamBah apa2pon...kalau nak tengok versi plain gitu...kat sini ye...

Resepi cheesecake yg asalnya...ala yg plain tu la kan...aku amek dari blog faveret aku la...kak Azie kitchen....nak tengok resepi n cara dia..ley ke sini......so far resepi yg aku guna ni mudah dan bahan2pon simple..memang di rekemen..harus cuba tau...

Baru ni kawan terigin nak makan oreo cheese cake versi bakar punya...aku google2 resepi kebanyakannya sama je dengan resepi yg aku dok selalu guna tu...bezanya dari bahan2...sukatan...aku malas nak buat eksperimen resepi baru sebab takut xmenjadi...ni org yg nak so kena buat elok2 bagi sedaplah...aku olah je dari resepi yg ada dah akhirnya memang comfirm la menjadi...tukar je based dgn biskut oreo kan....

Oklah malas nak banyak bunyik....kalau rasa teruja n peminat cheese cubalah buat sendiri...saiz standard resepi ni 8" so puas la makan...makin comel2 la asyik makan cheese je kan..hahahah...

Oklah aku tepek balik resepi aku guna....aku dah ubahsuai sikit ikut bahan2 yg ade kt rumah...insyaAllah menjadi...yakin..usaha dan tawakal...caiiyokkk...


BAHAN-BAHAN:
 Untuk based:
3 bungkus biskut oreo asing krim tengah2 tu
100gm butter cairkan
50gm gula halus~aku letak 2 sb je

Untuk cheese:

500gm cream cheese
200gm gula halus
3 biji telur
1 bekas kecik yogurt perisa asli atau sour cream*~aku guna yogurt je
1 cawan whipping cream*~kali ni xletak sebab xde stok
3sb jus lemon~xletak
1st esen vanilla
1/2 st garam
1sb tepung jagung
Krim biskut yg diasingkan td

CARA:

  1. Hancurkan biskut tekan2 bagi halus...tinggalkan sedikit utk diramas2 dan diletak sebagai hiasan..
  2. Cairkan butter dan gaulkan dengan biskut dan tambah gula halus
  3. Mampatkan dalam loyang springform yg telah disapu mentega....tekan2 bagi padat ye...masuklan dalam peti sekejap sebelum di bakar 3-5 minit suhu 180°c...ketepikan
  4. Untuk kek...pukul cream cheese dan gula hingga gebu...tambah krim biskut td
  5. Masukkan telur sebiji2 setiap kali masuk pukul lebih kurang seminit..bagi betul2 sebati...
  6. Masukkan tepung jagung...esen vanilla...dan pukul sebati
  7. Masuklan sour cream atau yogurt dan dipukul bagi sebati dan tidak berketul ye..masukkan biskut yg diramas halus..kaup balik sebati...
  8. curah dlm loyang biskut td..hiaskan dengan biskut yg ade jika suka...xletakpon xpe sbb biskut diramas dah letak kan...
  9. Balut loyang dengan aluminium foil kemas2 agar air xmasuk....letak loyang td dalam loyang besar yg ada air panas...bakar secara waterbath. ..selama 50 minit suhu 180°c...~aku guna 170°c
  10. Bila dah cukup masa...Goyang2kan kek jika bergoyang hanya di tengah2 xpe
  11. ..tutup api dah regangkan pintu oven dan biar kek 1 jam didlam oven baru keluarkan...
  12. Kuarkan dari aluminium foil dan biar kt luar hingga kek sejuk...tutup kek dengan wrapping plastic kemudian letak dalam peti...
  13. Sejukkan semalaman baru sedap di makan..hiaslah ikut suka..letak coklat cair di atas kek bertambah2 la....best...emmmm sedap!!!




2 comments:

  1. sedapnyeeeee....kek feberet anak sulong akak ni....inshaa Allah akan cuba nanti...kena letak dalam list "harus buat" hehehe

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi