Tuesday, September 15, 2015

HOKKAIDO SUPER SOFT MILK LOAF

Assalamualaikum….selamat pagi…..last day keje b4 cuti sehari…ahak….oklah kita sebenarnya tengah senang hati ni….kita buat roti ala – ala beradik tiri roti butterscotch gardenia tu menjadi so kita nak share la kat sini…hihihi

Actually dah lama beli bibik melayu tu…tapi baru guna beberapa kali je..so daripada terperap xberfungsi…puaslah mikir apa benda la nak buat kan…maklumlah roti ni ada banyak sangat resepi….ebelum aku buat roti manis cam ni…aku buat white bread biasa tu..guna resepi lain..hasilnya boleh la tahan tapi xmemuaskan hati aku….so aku godek2 la pakcik google carik resepi yang bahannya mudah dan hasilnya superb…..










Aku dapat n guna 100% resepi asal Cuma aku tambah bahan-bahan kekacang pilihan ikut suka hati….kalau ikutkan resepi asal kosong je..putih bersih gitu…aku nak try guna butterscotch cip yg aku beli….pastu aku tambah serbuk milo sikit nak bagi warna tu  nampak cam roti coklat….emmmm sedap sangat….lembut je tapi susah sikit nak potong sebab banyak sangat kekacang di dalamnya….ramai kawan yang rasa kata sedap….siap nak tempah lagi….

sikit la review roti ni…teksturya sangat lembut…..rasanya manis-manis buah tupon aku lebihkan sukatan gula daripada resepi asal….gebu gebas….kalau cicah roti ngan milo..makan cam tu je pon sedap….mewah la roti ni…xdapat di mana-mana kecuali buat sendiri…hahah mana taknya..segenggam ko aku campak butterscotch cip tu…t upon xsama ngan gardenia…hahah aku rasa yg gardenia tu cip dia tu jenis lain…

Sape2 yg ade breadmaker tu baik la cuba…xrugi buat tau…besar gedabak buat satu adunan tu…puas makan…seminggupon lom tentu habis so kena agih2kan la sikit kat jiran tetangga..heheh….

Oklah malas nak cakap banyak…check resepi di sini ye..ni resepi yg aku dah ubahsuai ikut bahan yg ada..hasilnya seperti yg aku buat…

BAHAN-BAHAN
5 cawan tepung roti
250ml susu segar ~ aku bancuh susu anak je hahaha
190ml whipping cream
1 biji telor
2sb susu tepung
5 sb gula halus blender
3sk yis kering
1/2 st garam halus
1/2st bread improver ~ aku tambah
Kekacang pilihan…better ada kismis…prune…badam…ceri…coklat cip…butterscotch cip

CARA:
Aku guna breadmaker so masukkan semua bahan basah…diikuti tepung dan bahan-bahan kering yang lain
Tekan on ikutlah masa breadmaker masing-masing…aku guna empress breadmakr..aku pilih setting sweet…aku amek colour light je…pastu tunggu la sampai masak…3 jam lebih kurang utk siap bakar semua sekali la….dah siap keluarkan dan sejukkan sebelum di bungkus…

Oklah resepi asalnya aku.amek disini...try la..memang puas hati....

2 comments:

  1. tadi pon baru je terbaca n3 pasal roti kat blog mama najlaa tetiba singgah sini pon n3 pasal roti....makin bersemangat nak pecah tabung ayam beli breadmaker....hahaha....sedap sangat nampaknye roti2 tu mesti wangi baunye....lap ailio T__T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap n sweet2 gitu...try la buat...bakar lam ovenpon cntik gak...

      Delete

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi