Saturday, September 26, 2015

NASI IMPIT EXPRESS NOXXA DAN KUAH KACANG

Selamat hari raya Aidiladha....selamat bersiaran....sibuk la masing2 berkorban ye....seronok bila nk raya ni time masak beramai2 n bersesak2 kt dapur...bestnye klu yg family ramai n dapat berkumpul bersama2...macam2 cerita...

Tahun ni sambutan biasa2 je...xbuat satu apapun persiapan...3 hari b4 raya tu aku g jalan bercuti ke terengganu....umah makcik...plan nk raya sana tp xjd plak... so 1st day just g raya umh nenek2....

Ari ni la mood raya baru dtg...nk merendang kedai banyak xbukak lagi so kita buat je la benda yg mudah didapati n ada di dapur ni ha.. .

Kali ni aku rebus ketupat mini tu guna periuk tekanan noxxa je...kejap je dah siap....xyah tunggu besok...malam ni jugak dah dibedal...hehehe aku rebus separuh je...dalam 17 ketul...kalau buat semua banyak sangat sedangkan yg nak makan 2 -3 org je...aku buat hp 25 minit...memang sedang elok....sape2 yg ada periuk tekanan boleh la cuba...serius jimat masa n xyah risau air kering ke apa....

Utk kuah kacang....aku gagahkan diri utk buat juga...aku malas nak goreng dalam kuali..aku bakar je dalam oven lebih kurang 20 minit...settle...hehe semuanya express je....maklumlah sorang2 diri dok keleting kelentang kat dapur....tengah2 malam plak tu...

Oklah dari xde apa2..aku share la kuah kacang cara aku....aku tgk macam2 versi
N macam2 resepi kuah kacang...bagi aku resepi yg aku guna ni sedap gak la...setanding dengan org lain....tp tu la kan...citarasa xsama...tp kalau uollss nak cuba...dipersilakan...comfirm puas hati...hehehe

BAHAN-BAHAN
2 cawan kacang ~lebih pon xpe
4 batang serai ~ketuk2 je
1 senduk besar cili kering blender
1/2 sk udang kering ~sangai
1/2 sk jintan putih n jintan manis~sangai
1/2 keping gula melaka
3sb gula pasir
10 ulas bawang merah rose
2 biji bawang besar
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
Air secukupnya
1/2 cawan air asam jawa pekat
Garam secukupnya

CARA:
1. Blender bawang...halia dan lengkuas
2. Blender kering udang kering dan jintan2 yg dah disangai
3. Tumis dua2 bahan td hingga wangi dna garing
4. Masukkan cili kering blender dan tumis hingga pecah minyak dan cili betul2 masak...part ni kena lama sikit baru kuah jadik sedap nanti..campakkan serai di ketuk td...masak dgn api perlahan ye.. lama2 pon xpe...
5. Masukkan gula pasir n gula melaka dan garam serta air asam jawa....
6. Tambah air dan masukkan kacang yg dah di blender...kacau2 hingga kuah naik minyak dan mendidih....
7.rasalah...kalau dah cukup.manis...masin n masamnya boleh di tutup api...











No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi