Wednesday, March 16, 2011

Kek Batik




emhh..akupon xtau la kek nie yg mana best sebab semua resepi yg aku cuba sume pon best-best belaka...ade sesetengah resepi letak telur dan ade yg x, begitu juga ade yg pakai milo dan ade yg pakai serbok koko...emhh tepuk dada tanya selera kan...
cuma yg aku masih lagi xpuas hati ialah skill untuk 'memampatkan' kek tersebut ke dalam loyang dan nak keluarkan dr loyang dengan cantik masih lagi xreti...huhu camana yek..kalau ade org yg sudi menunjuk ajar aku kan ke best..hukhuk..tp seganlah plak..t org kata " apalah..kek yg paling kacang nie pon ko xtau buat.." sedeyy wooo sebab kita nie bukanlah dalam kategori pro tp masih amatur..nak masak untuk family sendiri pon terkial-kial lagi kan..
xpe..xper..small matter. .yg penting berusaha..xgitu? berbalik dgn kek nie aku tepek la resepi yg aku amik dr satu blog nie...mintak maaf bebanyak sebab aku lupa nak amek dia punya alamat dan nama tuannyer..nak carik balik da xdapat plak gara-gara komputer tetiba shut down sendiri itu hari..andaikata suatu masa nanti aku terjumpa balik akan aku letak tuan empunya nama di sini ye...so so sorry ok..tp klu xsilap resepi ni lebih kurang je dgn yg Mat Gebu ..leh check la balik..
Resepi kali nie memang best..sebab tersangatlah mewah dengan rasa coklat cuma kalau boleh ley la kurangkan susu supaya xkena kencing manis lak nanti..hehehe..aku letak 2 versi resepi so pilih la yg mana berkenan...

Kek batik Versi 1

Bahan:-
1 paket biskut marie di patah-patahkan
3/4 cwn serbuk koko
1/2 tin susu pekat
1/2 cwn marjerin* aku guna buttercup

Cara:-
  1. masukkan marjerin dalam kuali agak-agak da nak cair masukkan susu pekat dan serbuk koko
  2. kacau sampai kondisinya agak pekat dan sebati
  3. masukkan biskut marie dan gaul
  4. keluarkan dan mampatkan dalam loyang yang telah di letak plastik supaya mudah di keluarkan
  5. sejukkan dalam peti sebelom di ngapp..
Kek batik Versi 2
Bahan:-
1 paket biskut marie
1/2 cwn mentega
2 biji telur dipukul sedikit
1 tin susu pekat manis* ley kurangkan sebab manis..
1/2 cawan MILO* optional kalau nk isi
1/3 cwn serbuk koko* klu isi milo kurangkan serbuk koko begitulah sebaliknyer..
1st esen vanilla

Cara:-

  1. Satukan semua bahan2 diatas kecuali biskut marie dan mentega dan kacau atas api perlahan sampai pekat.
  2. Masukkan biskut marie dan gaul sebati
  3. mampatkan dalam loyang dan boleh di simpan dalam peti sebelom di makan...


No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi