Monday, March 14, 2011

Kek Sarang Semut a.k.a Kek Gula Hangus




kalau nak di ikutkan nie da percubaan kali ke berapa ntah...somi pon da bosan tgk kek nie siap cakap kalau xde bakat tu tetap x jadi cantik gak...huhu ade aku kisah?? apalah xmemberi semangat motivasi langsung kan apapun aku tetap nak buat kek nie sampailah aku puas hati...aku try macam2 resepi n the lastly aku jumpe satu resepi nie yang xpayah perap langsung...thnaks to Elly Shukri coz share resepi nie.. memang best among the best sebabnyer :-
  1. xpayah nak tunggu sampai 4 jam...penat ooo
  2. lobang2 dia memang jadi sangat
  3. boleh di kukus atau di bakar tp kukus lagi lembut
  4. kek yg sedap dan sama jek rasa dgn resepi laen yg kena perap tuh....
kesimpulannya aku da berjaya untuk membuat kek kegemaran aku nie...suka tau...apapun aku copy balik resepi kek nie buat sesape yg teringin nak mencuba plak..berbaloi-baloi.. hehehe kalau nak tgk resepi asal leh try tgk kat KR..sini..

Bahan-bahan:-
1 cwn tepung gandum
1 st soda bikarbonat
1st baking powder
1 cwn susu pekat
2-3 sudu besar marjerin
1 cwn gula
1 cwn air panas
1 cwn telur ( anggaran dlm 4 biji telur saiz biasa)

cara:-
  1. gula + air panas jadikan gula hangus ketepikan dan biarkan ia sejuk betul-betul
  2. ayak tepung+soda+baking ketepikan
  3. susu+ marjerin di kacau bersama bagi sebati dan tidak berketul-ketul
  4. masukkan dalam blender campuran susu tadi + air gula hangus + tepung sampai semuanya sebati..kalau nak pakai mixer pon boleh
  5. pukul telur sampai betul-betul kembang pakai mixer la kalau x penat weh..
  6. tapis adunan susu ke dalam adunan telur sambil di kacau sebati..aku x tapis pon terus masuk jek..hehe
  7. loyang si sapu minyak atau di alas dengan kertas
  8. tuang dalam loyang kecik dalam 7" something la.sebab adunan nie sikit je.. bakar 150c selama 45 minit atau hingga masak ikut oven masing2 tau..kalau kukus dalam 45 minit gak tapi make sure tudung tu di tutup dgn towel kalau tak permukaan dia akan jadi lembik sket...
sumber: Mat Gebu @http://www.tiffinbiru.com/ dan MEM BESAR KR

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi