Friday, March 18, 2011

Tempe goreng sira pedas...





wahh ini tempe aaa xbley lawan ngan orang lain punya tempe pasaii apa aaa pasai aku nie xreti nak buat bagi sedap..hehehehe xtaulah aku nie memang xde bakat kot sebabnyer aku rasa tempe sira aku ni xbest berbanding dengan yang aku penah makan sebelom nie..tekak aku nie kata 'reject' actually bukanlah teruk sangat pon...sedap jugak cuma yg silapnyer aku terlebih garing goreng itu tempe..bagi citarasa tekak aku nie hah tempe yang di goreng agak lembik2 sket la sedap kalau buat sira pedas nie..baru la terasa tempe tuh...

emhh apapon itu hanyalah pendapat dr citarasa aku kan..lain orang lain minatnya..terpulang..apapun tempe nie memang berkhasiat..kat sini aku sertakan beberapa nlai khasiat tempe yg aku baca dari satu blog nie..--->http://tempegorengrengginang.blogspot.com/2009/02/khasiat-tempe.html

Di senaraikan 10 Khasiat Tempe buat panduan kawan2 sekalian;

1. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi,
mudah dicerna sehingga baik untuk mengatasi diare.- nak elak keracunan makanan

2. Mengandung zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan sehingga menurunkan
tekanan darah.- elok untuk yg darah tinggi

3. Mengandungi superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas,
baik bagi penderita jantung. - yang sakit jantung pun bagus

4. Penderita anemia. Anemia dikesan dengan rendahnya kadar hemoglobin kerana
kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin
B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe
.- untuk wanita atau model2 yang takut gemuk

5. Anti infeksi. Hasil survey menunjukkan bahawa tempe
mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan oleh karangtempe
(R. Oligosporus) merupakan antibiotika yang mengurangkan risiko infeksi.

6. Daya hipokolesterol. Kandungan asam lemak padat padatempe
bersifat dapat menurunkan kadar kolesterol.- alternatif kalau tak larat
makan oat.

7. Memiliki sifat anti oksidan, menolak kanser. - harus di amalkan selalu.

8. Mencegah masalah gizi berlebihan (akibat kekurangan dan kelebihan gizi)
beserta berbagai penyakit yang menyertainya, baik infeksi ataupun degeneratif.
- menyeimbangkan pengambilan gizi seharian.

9. Mencegah timbulnya hipertension. - elok untuk yang cepat marah

10. Kandungan kalsiumnya yang tinggi, tempe dapat mencegah osteoporosis.
- haaa, x yah beli susu anlene yang mahal tu, makan tempe
dah memadai.

Jadi, timbang2 kan pada mereka yang mementingkan pemakanan seimbang. Apepun
apa sahaj yang kita ambil untuk pemakanan seharian seharusnya seimbang dan tidak
pula berlebihan. Nanti lain yang dikurang, lain pula yang bertambah.......

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi