Friday, December 9, 2011

KEK PISANG gebussss....

sumber: ROSMARLINA http://www.jintanmanis.com


Hahahahah gebu ke kek aku tu? aku rasa xla gebu sangat tapi lembut tu memang pasti sebab letak dalam peti 2 - 3 hari pon still lagi lembut cuma tekstur dia agak lembab....

emhhh setelah diamati aku perasan yg bahagian bawah tu agak basah dan dalam kepala terus teringat...heheheh mana xjadi gitu, menderhaka sangat dengan resepi sib baik xjadi bantat kan...kalau x padan muka...aku terover letak pisang..dalam resepi nak secawan jek aku letak lebih sebab pisang lebih tu xtau nak buat apa...adalah dalam 2 cawan gak aku tambah...

nie la pisang yg aku guna...aku xtau apa nama pisang nie..tapi yg pasti bukan pisang tanduk...adik kepada pisang tanduk kot..hehehe teruk betul kan tapi itulah hakikatnya...pisang nie besar sangat kalau sebiji tu ley dapat 1 cawan lebih..utk kek nie aku guna 2 biji pisang...pisang nie dah terlalu masak so sayang la kalau xguna kan...

kek aku tu tersenyum lebar sungguh...suhu terlalu kuat kot lagipon aku dok sebok buat menda lain lupa nak turunkan suhu..sib baik xhangus sampai hitam...

nie la rupa kek aku..ce tengok bahagian bawah tu lembab je kan...walaupon xla menjadi sangat tapi sedapp sangat kek nie...sedap cam nak buat lagi pas nie....tq pada empunya resepi...memang best...

resepi nie aku amek kat http://www.jintanmanis.com aku ubahsuai sket resepi ikut barang yg ade kat umah..aku lebihkan pisang dan aku juga tambah minyak jadi 1 cawan...aku guna minyak sayur..

.apapun kek nie tetap sedap dan laen kali aku nak buat cam nie jugak....baru terasa sket pisang nyer tu kan..hehehhe kalau nak tengok resepi asal ley la ke blog beliau..kat sini aku dah letak resepi asal...jom la cuba pasti menjadi...


BAHAN-BAHAN:

2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
esen vanila
2 biji telur

CARA:
1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.
2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.
3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.
4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.


No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi