Thursday, December 1, 2011

KEK COKLAT LEMBAB...

hati aku nie berbunga riang sebab minggu nie nak pegi jejalan makan angin kat Cameron Highlands with my family...walaupon dah banyak kali pegi sana tapi still rasa teruja..leh la beli strawberry bebanyak n wat kek ( klu rajin la..) hehehe so untuk 2 hari nie dapur di tutup untuk kerja-kerja penambahbaikan...

oklah nie sebenarnya nak tayang kek coklat yang aku buat tempahan member sekolah untuk anak buah dia...baru nie la berkesempatan nak tayang...aku betul-betul dah xde idea nak deco camana...nampak macam kanak-kanak riang plak kan...heheh susah kalau xberseni nie...
tapiii xperlah..budak sekolah besenye suka dan feedback yg aku dapat dia kata not bad la..cantikk cuma nak makan kena buka 'pagar' dulu..pagar dia ialah...heheheh biskut jejari coklat yang banyak keliling kek tu la...

sebelum nie pon dah ade N3 pasal kek coklat yang sedap nie..ade jugak resepi yang aku amek dari Munira Baharum dari KR tapi kali nie aku guna resepi aku yang lama...resepi zaman purba yang telah diubahsuai dan digunapakai....pepun jom semak resepi..kalau berminat ley buat lagipon ramai orang memang dah pakar buat kek coklat sebab kek coklat nie kan kegemaran ramai...

banyak versi kek coklat yang kita boleh jumpa...yg ade telur..yg xde telur..yg kukus...yg bakar dan macammacamlah...antara nak ngan xnak je cuba kan... ;)

BAHAN-BAHAN
250 gm tepung gandum
250gm gula kastor
250gm butter
4 biji telur
70gm serbuk koko
250gm air 1st baking powder
1st soda bikarbonat

CARA:
  1. pukul mentega+gula hingga kembang
  2. masukkan telur satu-persatu dan pukul sampai kembang
  3. ayak tepung+baking+soda bikarbonat+serbuk koko
  4. masukkan ke dalam adunan telur selang seli dengan air sehingga sebati
  5. masukkan dalam loyang yang telah di lenserkan mentega+tepung biasa guna loyang 8"
  6. kukus 45 minit atau sehingga masak...
  7. ley hiaskan dengan apa-apa cream yang disukai...

2 comments:

  1. salam...sedap sungguh tgk kek coklat tu....hiasan simple tp cantik...

    ReplyDelete
  2. tq...tu la..simple-simple jek la yang tau buat...

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi