Tuesday, December 13, 2011

BLENDED ORANGE CAKE

nie la buah oren yg aku guna..buah oren nie besar daripada oren biasa dan aku beli buah nie kat Cameron hari tu...
akhirnya hasrat aku untuk membuat kek ini tercapai jugak...rupanya kek nie sangatlah mudah dan sedap sekali...xrugi mencubanya...kalau sesape yg xde mixer tu sesuailah buat kek nie...blender aje sume dah siap...

mengikut aku kek nie memang lembut dan sedap sebab terasa serat buah oren tu...kalau ditambah pati sunquick dia akan rasa masam-masam manis dan sedikit harum baunya..bau oren so xpayah letak esen oren da...cuma kek nie agak kenyal mungkin sebab cara membuatnya kita blend aje sume dan aku juga guna butter yg telah dicairkan...apapun ia tetap marvelesss...

kalau tengok resepi asal di myresepi buah oren nie di blend sekali dengan kulit-kulitnya..aku takut nak buat gitu takut terasa pahit so aku just parut aje kulit oren tu...tapi terpulang la kan...boleh cuba blend sekali dengan kulit..mana tau lagi sedap...

ini adalah adunan yang telah siap dibancuh
kek yang baru siap dimasak..tersenyum riang nampak kek nie gara-gara terlebih suhu...tapi aku suka yg macam nie sebab garing dan rangup je keraknyer tuh..

kek yg telah siap dipotong...memang lembut dan harum serta sedap untuk dimakan...

resepi nie aku amek kat blog jintanmanis...mintak halal ye ..so kat sini aku dah letak resepi yg aku guna cuma ade beberapa perubahan sket mengikut kesesuaian aku masa nak buat kek nie...kalau berminat nak buat ley la rujuk resepi asal disini ye...

BLENDED ORANGE CAKE
BAHAN-BAHAN:

1 biji buah oren --parut kulit dan ambil semua isinya
1 cawan gula halus
2 1/2 cawan tepung gandum
1 st baking powder
1 st soda bikarbonat
3 biji telur
1 cawan butter--yg telah dicairkan

CARA:
  1. parut kulit oren tadi dan ambil semua isinya...buang urat putih ditengah2...
  2. blenderkan kesemua sekali bahan kecuali parutan kulit oren dan tepung sehingga sebati dalam 5-7 minit
  3. ayak tepung bersama serbuk penaik dan soda dan masukkan ke dalam adunan telur tadi
  4. kacau sebati sehingga adunan tidak berketul dan masukkan parutan kulit oren
  5. alas dasar loyang dan tuang adunan ke dalamnya dan bakar 45 minit atau sehingga masak 170c



No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi