Saturday, May 19, 2012

BLACK FOREST CAKE utk hari guru....

kek black forest nie adalah percubaan pertama aku...dulu aku pernah belajar masa aku g kursus buat kek bawah kolej komuniti....tapi bagi aku..aku lebih suka resepi yg ini sebab kek nie moist sangat...kalau yg aku belajar dulu...kek dia kek span biasa tu jek...rasa dia xbest sangat.....cuma cara nak deco...cara nak melapis tu aku praktikkanlah apa yg aku da belajar dulu......memang berbaloii la buat kek nie...sedap sangat...

untuk kek nie aku buat 2 adunan...dapatlah kek yg besar dalam 3kg lebih...tu yg xcukup fresh cream nak deco n buat bunga...buatpon da lewat malam so nak xnak terpaksa la teruskan...kek nie aku sponsor utk hari guru kat sekolah....taun nie sian xde kek hehe walapon aku segan nak tunjuk kek yg huduh nie...walau xcantik tapi kek nie sedap lah juga...dari 10 bintang aku kasi 8 bintang....sedap cuma xberapa cantik jek...



ceri hitam yg aku guna...aku guna yg dalam tin tu...1 tin yg kecik tu mmg berlebih2 cukupnya....

tunggu masa nak cincang halus...kalau letak sebijik2 cam nie tercekik plak hehe so kita kena cincang ye

nampak cam hitam2 tu sebenarnya sirap ceri nie yg aku sapu nak bagi moist gitu...air ceri yg dalam tin tu jgn buang tpi masak semula then tambah gula dan sket tepung jagung...ley guna utk sapu pada kek...

selepas di layer....ku potong pada 3 bahagian....

memang best la so pas nie xyah da g beli kat kedai...ley buat sendiri hehehe

masih ditahap amatur....biasalah practise make perfect kan....aku nie serius mmg xreti sangat...

ceri tu menaikkan seri....actually fresh cream xcukup la...terpaksa la berjimat cermat

abaikan yg comot2 tu ye...mmg xde seni mendeco...

air dari ceri tu meleleh...menjadikan kek nampak comot

jangan kutuk aa...mmg xcantik


hasilnya walaupon xberapa cantik tapi puas hati...

oklah nie resepi yg aku guna utk kek yg aku buat nie.....bagi aku resepi nie memang best...aku xubah apa2pon...cuma aku xisi coklat emulco tu jek....jom la try...mmg sedap terima kasih pada empunya resepi...mintak izin letak resepi u di sini ye semoga dipanjangkan lagi ilmu yang dikongsi....maceh...heheheh

Kek Span Coklat
Sumber: http://rahelblog-rahel.blogspot.com


Bahan:
200g tepung kek
200g gula kastor
110g mentega cair/minyak masak
100g air
40g serbuk koko
20g ovalette
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh emulco coklat


Cara membuat:
1.Griskan acuan bulat berukuran 9 inci.
Lapik dengan kertas serap minyak.Panaskan ketuhar pada suhu 180'C.
2.Satukan gula kastor,ovalette,tepung kek,serbuk penaik dan telur dalam mangkuk adunan.
Pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.
3.Perlahankan kelajuan dan masukkan air,emulco coklat dan serbuk koko.Pukul lagi
selama 5 minit.
4.Tuangkan mentega cair dan gaulkan dengan senduk kayu hingga sebati.5.Tuang adunan ke dalam acuan.Bakar selama 45 minit (sehingga masak).

http://zaazu.com

No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi