Friday, July 11, 2014

RENDANG AYAM MINANG

Selamat malam semua....dah kenyang kan...da terawih lom? Heheh dok merehatkan diri setelah kekenyangan memang saat2 yg cukup dinantikan....sambil rehat sambil melayan anak2..pewwww lagi penat dari memasak sebenarnya hehehe

Juadah hari memang sempoi giler...cousin aku xde kt rumah so yg nak makannya hanya aku n hubby...si Auni makan jugak tp sikit jek...sikit2pon bertambah jugak..jap2 kang nak kuah pedas...(kuah rendang ) so decide xmo masak banyak2...lauk utama hari ni rendang ayam minang...sup sayur sawi utk si kembar dan tumis kering ikan talang masin...air beli siap je hihi

Aku klu masak lauk pauk ni suka sangat tengok kat blog kak Azie...kat sana banyak resepi mudah yang sangat menyelerakan...so bila dah xde idea nak masak apa ku akan g intai dapur dia....sorry kak...mintak halal ye resepi...tp serius kebanyakan resepi beliau mudah utk dimasak...dan hasilnya memang memuaskan hati...xcaye try la sendiri...

Ni 1st time aku masak rendang guna resepi n cara macam ni...biasa aku masak rendang xde tumis2...just leburkan je semua dalam kuali...ala2 resepi rendang orang nogori tu...lagipon aku xsuka sangat rendang yang isi daun limau purut...tp kali ni saje nak try...memang sangat sedap...hehehe cuma aku derhaka sikit guna rempah soto serbaguna tok mak...sebab aku rasa rempah tok mak ni bahan asasnya sama je..ada gak penggunaan jintan manis n putih so ley je guna...kita yg buat dia kan....
Rendang yg da siap...bestnya

Lepas masukkan ayam masukkan santan pekat


Tengah tunggu ayam kecut sedikit

Salah satu rendang yg sedap dimakan dengan pulut or lemang....


Oklah panjang sangat ceritanya ye....kalau nak tengok resepi asal ley la ke blog kak Azie....kat sini aku share kan juga resepi yg sama tp mengikut bahan yg aku guna...

BAHAN- BAHAN
1/2 Ekor ayam dipotong dan dibersihkan
2 batang serai diketuk
2 helai daun limau purut
2 keping asam gelugur
2 cawan santan pekat
3 - 4sb kerisik ~ beli siap je
1sb serbuk jintan manis dan jintan putih~ aku guna rempah soto tok mak
1 biji bawang besar *~ aku guna 3 biji
2 biji bawang merah* ~aku tambah
3 inci halia*
1 inci lengkuas*
4 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
3sb cili kering kisar
Garam

CARA:
  1. Tumis bahan kisar hingga wangi dan garing
  2. Masukkan cili kering dan tumis hingga pecah minyak
  3. Masukkan rempah@ jintan ke dalam bahan tumisan dan tumis lagi hingga rempah masak
  4. Masukkan ayam dan biarkan hingga ayam kecut
  5. Masukkan santan pekat dan biar hingga mendidih dan pekat sedikit
  6. Masukkan kerisik...asam keping dan serai serta daun limau purut...jangan lupa perasakan dengan garam secukup rasa
  7. Biarkan kuah mereneh dengan api perlahan hingga terbit minyak...dan agak kering...
* sedap dimakan bersama pulut atau lemang.....












No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi