Thursday, July 10, 2014

ROTI JALA DAN KARI AYAM

SALAM  Ramadhan semua......meriah betul sekarang nie kan...masing-masing dapur berasap bukan main...banyak betul juadah yang menggoda jiwa...aku hanya mampu mengintai dari tirai kamar je hehehe nak buat semua memang xtermampu la....apapun selamat mengadap la ye...xlama lagi nak raya lagiiii la banyak biskut n kuih muih di buat...

oklah hari ni saja nak share respei roti jala...sebelom nipon aku dah pernah buat...memang enak dan lembut je kejadiannya....resepi yg pernah aku buat disini ye...roti ni aku buat kelmarin dan lawannya dengan kari ayam pekat...memang best...kari ayam ni pulak hasil ilham dari dapur kak Azie Kitchen.. aku pilih resepi ni sebab katanya kari macam ni amat sedap....dan sesuai untuk gandingkan dengan roti jala so akupon try la...memang xmengecewakan even aku ni xreti sangat masak kari....kira kalau orang yang baru nak belajar buat kari sedap la ni heheh...memang mantop la....

untuk kari ayam...aku saje je beli rangka ayam dan campur sikit je bahagian dagingnya...buat seperiuk sedang memang ngam-ngam...aku xikut 100% resepi dari kak Azie sebab aku suka rasa yang pedas2 sikit so aku tambah la cili kering kisar....yang lain2 still sama je...masak kari ni aku tengok ada macam2 cara...macam2 gaya...semuanya boley...hasilnyapon sedap2 gak so try la yg mana rasa berkenan kan....sebab setiap orang xsama caranya....ada kari cair...ada kari pekat...xkisahlah kan....

resepi asal yg aku rujuk untuk resepi roti jala plak adalah dari dapur En Mat......dia buat lagi lawo hehe xpe kita yg nak makan..dah xlawo nak gone kan...kali ni aku guna botol yg ada tiga muncung sebaris tu....baru jumpa kat MYDIN hehehe...nak buat bentuk tikar yg cantik2 tu xdan la..so kita buat la bentuk tikar ala-ala tikar da berambu ramba  hehehe xpe masuk mulut xnampak....kalau nak buat macam diorang tu kena amik masa sikit dan yang penting kena bersabar....aku buat satu adunan ni banyak jugak hasilnya...siap boley hantar ke rumah MIL....xingat la berapa pcs tapi cukup la setakat 6 - 7 orang makan...
tumis bahan-bahan hiris dan rempah hingga wangi

masukkan rempah kari 

tumis hingga naik minyak


tambah air sikit 

tikarku terkoyak hehehe

hasil yang dah siap

xsenonoh la rupanya huhu

kari ayam siap


oklah untuk resepi aku paste semula disini ye...TQVM kepada empunya resepi kerana memberi ilham dan panduan untuk aku mencuba dengan jayanya....semoga ilmu yang dikongsi diberkati olehNya....mintak halal dan share ye... 

ROTI JALA 

BAHAN-BAHAN
1 1/2 cawan air
1 cawan susu segar @ air ~ aku guna air je
2 cawan tepung gandum
1 1/2 st garam halus
pewarna kuning
1 - 2 biji telor ~ aku guna 2 biji
6sb minyak sayur @ butter cair ~ aku guna minyak

CARA:
  1. Blendkan je semua bahan hingga sebati
  2. rehatkan sekejap kemudian jalakan diatas kuali non - stick
  3. dah masak terus gulungkan kemas-kemas dan sedia dihidang
KARI AYAM PEKAT

BAHAN-BAHAN

ayam secukupnya ~ aku guna rangka ayam
2 biji kentang ~ aku potong dadu
1 1/2 labu bawang besar ~ hiris
6 ulas bawang putih~ hiris
3 inci halia ~ hiris
1 keping asam keping
2 cawan santan
air secukupnya ~ aku guna dalam 1 cawan
10sb kari babas ~ aku guna 1 paket kecil
rempah 4 sekawan
daun kari
gula ~ aku xisi
garam secukupnya
2 biji tomato belah 4 ~ aku tambah

CARA:
  1. tumis bahan hiris dan rempah 4 sekawan hingga wangi dan garing
  2. masukkan rempah kari dan goreng dengan api perlahan hingga rempah cair
  3. masukkan sedikit air supaya rempah sebati
  4. kemudian aku masukkan 3sb cili kering dan goreng lagi hingga rempah betul2 masak dan terbit minyak...pastikan api perlahan supaya rempah tidak hangit
  5. kemudian masukkan ayam dan daun kari gaulkan dan masak hingga ayam kecut
  6. masukkan air dan biar hingga kuah mendidih baru masukkan santan dan kentang
  7. biarkan kuah mereneh hingga kentang empuk
  8. masukkan garam dan asam keping biarkan kuah sedikit pekat boleh ditutup api





No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi