Tuesday, November 11, 2014

ROTI SARANG LEBAH gebussss

Salam semua....weekend yg indah...bagi sape2 yg bekerja la kan....aku mmg suka time cuti2 ni...mcm2 benda ley buat...selain dr main ngan anak2..ley main masak2..hihi

Minggu ni mcm2 benda aku try sebab hujung2 tahun mmg waktu yg bz bg aku...tgk kt dapur org banyakkkknye resepi best2 diorang tayang...nk cuba gak kan..so hari ni nk tayang roti sarang lebah yg aku buat...roti ni dah berkurun n ramai dah org cuba..aku je ketinggalan...xpe aku xkisah...lagipon blog aku
HUDUH SIKIT SEBAB MAIN LETAK2 JE..XBULAT2KAN BETUL2





dah siap masak...










gebu je kek ni hasilnya...serius

sos dia tu agak manis 
nipon sekadar nk himpunkan mana2 resepi yg aku cuba then menjadi...of course la sedap kt tekak family aku kan...

Oklah resepi ni aku buat sekaliganda so aku dpt 2 loyang....1 loyang 9" dan satu lg 7"..memang puas makannya...suka makan panas2...sos tu yg sedap hihi..aku xikut 100% resepi asal..ubahsuai ikut resepi roti sosej pintal. Tp still guna yogurt tu...hehe kejadiannya mmg owesome...xrugi buat even versi derhaka...

Oklah sape yg suka mkn roti bley try....sedap n lain dr kebiasaan...sos tu yg terasa nikmat...roti tu bese2 je kan...oklah resepi asal aku tgk sini....yg aku ubahsuai kt bawah ye....

BAHAN-BAHAN:
700gm tepung roti
3sb yis kering
1 biji telor
1 cawan air suam
100gm gula halus
1sk bread improver
1sk bread softner
1sk shortening*optional
1sk garam halus
1 bekas plain yogurt
2sb butter

CARA:
  1. Tuang yis dlm air +gula..biarkn berbuih
  2. ayak tepung +garam +bread improver
  3. Masukkan dlm bekas dan curahkan telor dan plain yogurt...
  4. Mixer perlahan bagi sebati sambil tuang air yis td sikit2....bila adunan dah ok xyah isi air dah... terus uli hingga 20minit..
  5. Masukkan bread softner...dan shortening dan butter..
  6. Uli hingga doh lembut dan elastik....
  7. Dah sisp perap doh hingga naik 2x ganda
  8. Kuarkn buang angin tumbuk2 dan uli lg sikit...
  9. Bulat2kn kecil2 besar buah langsat dlm loyang rapat2
  10. Biarkn doh naik lg sekali
  11. Doh dah naik tabur badam keping..kuaci n bijan hitam...
  12. Bakar 20 minit hingga roti masak kuarkan
SOS BUTTERSCOTCH
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan susu segar / whipping cream
2sb butter

cara:

  1. cairkan butter kemudian masukkan brown sugar
  2. biarkan gula tu mencair danlarut hingga berbuih
  3. masukkan susu cair atau whipping cream kacau hingga sebati
  4. tapiskan sos dah sedia utk di guna
  5. sos ni bila dah sejuk akan memekat











No comments:

Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi