Saturday, April 25, 2015

SAMBAL HITAM PAHANG....

Assalamualaikum....

Da lama xmenjenguk sini..terima kasih atas komen2 yang ditinggalkan..insyaAllah bila bukak akan di reply sebaik mungkin....

Walau apapaun aktiviti memasak ni memang xpernah putus..selagi boleh makan..selagi tu la xberhenti memasak kan...

Oklah hari ni nak tayang sambal hitam pahang...cuma sedihnya gambar xbanyak yg ada dalam simpanan..insyaAllah next time aku masukkan step by step ye...

Sambal ni memang terkenal di pahang..sebut je mesti tahu...resepipon ada macam2 cara dan variasi....dan banyak jugak resepi ni yg dah diubahsuai dari resepi asal...resepi tradisi org pahang...apapon xkisahlah yang penting bahan utamanya tetap sama dan rasanya meletop..hehe

Untuk sambal ni yg penting rasanya...mesti cukup masin..cukup masam..cukup pedas....kalau resepi asal org dulu2 yg aku tahulah kan...memang xisi gula...hanya bawang merah...ikan bilis...belimbing rebus dan garam jika perlu je...

Cuma kadang2 pelik juga jumpa org buat sambal ni macam2 bahan diorang isi...ada yg tambah bawang putih la...ada yg letak gula merah la nak bagi warna gelap...
Ada yg tambah minyak nak bagi basah2..

Actually sambal ni memang automatik akan jadik warna gelap...dengan syarat sambal ni dimasak lama hingga betul2 kering....sambal ni tahan lama setelah dimasak..letak je dalam peti...
Ni la rupa belimbing yg telah direbus lama

Nak rebus sampai kering sikit lg pon boleh..yg ni lembab2 sikit
 Kat atas ni gambar belimbing yang dah siap rebus...rebus ni kena guna api kayu sebab nak masak lama...6 jam paling kurang....klu guna gas memang habis la gas...pas tu nak masak dalam tin biskut tu..kalau pakai periuk biasa...periuk cepat rosak sebab kesan dari air belimbing tu...sebab tu org dulu2 masak kat luar guna api kayu....memang panas n bersauna la jawabnya...

Nak masak belimbing ni letak je dalam tin dan letak atas api...bila belimbing tu kena api nanti air dia akan keluar....bila belimbing tu dah surut..tambah lagi belimbing baru..buatah macam tu hingga penuh...jangan tambah air sebab belimbing tu sendiri dah mengeluarkan air...kita perlu masak hingga air belimbing tu kering dan belimbing bertukar jadi warna hitam ke coklat2an...

memang mgambil masa..sebab tu belimbing yg dah siap rebus org jual sekilo rm30++ belum lagi sambalnya kan...memang mahal...nak buat sendiri memang perlu buat banyak2 baru berbaloi dengan masa...dan tenaga yg dikeluarkan...xmo boleh je beli yg dah iap rebus hehe
Sambal hitam yg da siap...

Oklah panjang beno ceritanya...sebelum ni aku dah letak resepi ni..belek2 la..rasanya ada hehehe oklah sape2 yg nak try boleh tgk resepi  di bawah...

Bahan-bahan:
1/2 cawan belimbing rebus
2 cawan ikan bilis
1/2 cawan cili padi~ley tambah jika nak pedas
1 cawan bawang merah kecil 
2 labu bawang besar
Garam~jika perlu sebab ikan bilis dah masin
2b minyak zaitun..

Cara:
  1. Tumbuk lumat semua bahan..kalau nak blender pon boleh tapi resepi asal xbl3nder sebab halus sangat...reswpi asal memang tumbuk sebab nak tekstur mcm sambal yg mana ikan bilis dia halus2 je...
  2. Masakkan sambal dmenggunakan 2sb minyak hingga kering...
  3. Kena rajin kacau dan guna api paling kecik sebab takut hangit...lgi bagus guna periuk atau kuali non stick...
  4. Kacau la hingga sambal betul2 kering dan masak ye..suka lembab2 sikit ley tambah minyak zaitun sikit...
  5. Rasalah masam masin...kalau dah ok ley sejukkan dan simpan...



1 comment:

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi