Wednesday, September 30, 2015

RENDANG AYAM MINANG PALING MUDAH1

Selamat malam....dah kemas dapur?kehkehkeh...aku baru pas abis masak...biasalah pot luck sekolah besok kena bawak juadah...pot luck sempena raya aidiladha baru ni....tema lemang...rendang dan seangkatan dgn nya la kan...

Sebenarnya sejak tukar status mak buyung ni...aku teramat2 la M besarnya nak ke dapur....tapi gitu2pon kena gak la masak apa yg patut...kang tetiba dtg angin rajin..macam2 gak aku masak hihi... siap baking membaking lagi...kononnye la rasa mmg malas tp gagahkan jugak..kita kan pompuan..redho je la...nk plak ada anak2 kecik ni.. sian diorang nk makan mcm2..

Oklah utk besok aku masak rendang ayam minang...resepi kegemaran aku...rasa dah xtukar dah kot....sebelom2 nipon aku dah pernah buat....hasil ilham dari kak Azie kitchen....memang mudah...cepat..dan semestinya sedap guna resepi ni...xmo tukar lain dah..resepi ni seswai utk ayam je tau.. kalau rendang daging better guna resepi yg menggunakan banyak rempah ratus baru umphh..

Cuma utk resepi ni aku tukar penggunaan serbuk jintan manis dan putih..dari awalpon sebenarnya aku xguna...aku guna rempah soto serbaguna tok mak...aku beli khas dari tok mak...ala yg glamer dengan puding raja dari pekan pahang....memang best rempah dia...macam2 masakan boleh guna rempah tu...actually bahan2 basic rempah tu pon sama juga...ada jugak jintan ketumbar semua tu...bau rempah dia wangi sangat...masak sambal sardinpon boleh guna...nak masak nasik arab pon aku guna rempah ni je....memang dah cukup rasa dan seswai je....xcaye cuba le beli n guna....nanti tau la...rempah tu bley di guna dalam pelbagai masakan...namapon serbaguna..tp yg paling utama nk buat soto la...
Antara bahan yg aku guna utk kisar..ada lg ni...


Kelapa utk kerisik...wat sendiri lg best

Tumbuk bg kuar minyak...klu blend kureng sikit

Tumis bahan kisar hingga garing

Tumis sampai jd cam ni...naik minyak n betul2 masak

Masuk rempah soto xde isi serbuk jintan ye

Masukkan ayam

Gaul rata hingga air ayam kuar n kacau hingga airnya hampir kering

Ni lom masuk santan pekat...aku ltk santan cair sket bg mendidih lama sikit ayam tu

Masuk santan...terlebih santan ni..hihi

Tambahlah daun limau purut n serai n adam keping...masak hingga kuah sedikit pekat

Masuk kerisik dan kacau2 lg hingga dpt kepekatan di ingini...

Dah siap rendang...sodap

Panjang citer pasal rempah...emhh nak snap gambarpon rempah tu dah nak habis...t la ade masa aku tepek gambor...oklah berbalik pd resepi...dua benda tu je la aku xguna...yg lain2 sama je....utk bahan kisar tu aku tumis lama...bagi betul2 masak...ade gak la dalam 25minit....pastu dah masuk ayampon still masak lama bagi air ayam yg kuar tu kering baru masuk santan....serius kalau step ni berjaya..rendang korang memang sangat2 meletup.... syarat utama pakai santan segar...hehehe aku pernah gak guna santan kotak Kara tu..ok jugak hasilnya tp xsesedap guna santan segar la kan...

sape2 yg suka nak masak dengan cara paling mudah dan express bley la guna resepi ni....xyah nak berempah2 sangat la...bahan semua yg sedia ada di dapur kecuali la lengkuas tu...xramai org ade stok lengkuas....tp kat pasar banyak..xpon gali je belakang umah...heheheh kalau ada la kan pokoknya...resepi yg aku pernah buat sebelom ni disini...

Ok aku letak semula resepi yg aku guna ye...klu nk resepi asal sila ke blog Azie kitchen bawah title rendang minang...aku xley ltk link pkai handset t de masa aku update...

BAHAN -BAHAN
ayam dicuci n tos kering~aku guna sebelah ayam
6 btg serai ~ 3 diketuk2 je
6 biji bwg merah rose
2 biji bawang besar
4 ulas bwg putih
1inci halia
1/2 inci lengkuas
2 inci kunyit hidup
3 keping asam keping
Cili padi segenggam ~ klu xmo pedas skip je
2sb serbuk jintan putih n manis~aku guna rempah tokmak
3sb cili kering blender
Garam secukupnya
3 cawan santan pekat
Daun limau purut
3sb kerisik

CARA:
1. blend semua bwg...cilipadi...3 btg serai n tumis hingga wangi
2. Masukkan cili kering n masak lama hingga pecah minyak n garing kemudian baru masuk rempah
3.masukkan ayam dan gaul hingga air ayam keluar dan ayam kecut...masak hingga air ayam tu kering
4.masukkan serai ketuk dan santan pekat...kacau hingga kuah sedikit memekat dan naik minyak
5. Tambah asam keping...kerisik dan perasakan dgn garam...gaul hingga mendapat kepekatan yg disukai






1 comment:

TeRiMa KaSiH KeRaNa SuDi MeLaWaT bLoG iNi